Linjärt samband, hur ska man tänka?
Hejsan! Här har jag en uppgift där jag inte riktigt vet hur jag ska börja, den känns lite överväldigande. Jag hoppas på att få lite tips på vad jag ska tänka på när det kommer till sådana uppgifter och lite ledtrådar för att lösa denna uppgiften!
Patry skrev:Hejsan! Här har jag en uppgift där jag inte riktigt vet hur jag ska börja, den känns lite överväldigande. Jag hoppas på att få lite tips på vad jag ska tänka på när det kommer till sådana uppgifter och lite ledtrådar för att lösa denna uppgiften!
Du kan t.ex. börja med att rita en graf som visar ljusets längd som funktion av tiden.
- Då tiden är 0 timmar så är ljusets längd 200 mm.
- Då tiden är 8 timmar så är ljusets längd 0 mm.
Hur tror du att grafen ser ut mellan dessa punkter?
Du kan börja med att fundera på om längden och diametern är lika viktiga.
Yngve skrev:Patry skrev:Hejsan! Här har jag en uppgift där jag inte riktigt vet hur jag ska börja, den känns lite överväldigande. Jag hoppas på att få lite tips på vad jag ska tänka på när det kommer till sådana uppgifter och lite ledtrådar för att lösa denna uppgiften!
Du kan t.ex. börja med att rita en graf som visar ljusets längd som funktion av tiden.
- Då tiden är 0 timmar så är ljusets längd 200 mm.
- Då tiden är 8 timmar så är ljusets längd 0 mm.
Hur tror du att grafen ser ut mellan dessa punkter?
En rät linje! Alltså innebär det att jag kan använda mig av y=kx+m, hitta ekvationen, och sätta in "5" istället för x! Och lösa (b) på samma sätt! Nu är min fråga varför svaret på (C) blir f(t) =200-25t? Jag ser vart alla nummer kommer från men förstår inte just varför de står där de står i just det linjära sambandet
Hur långt är ljuset från början? Hur många mm brinner ner på en timme?
Det jag behöver göra är alltså att derivera y=-25+200 och får då fram att y'=-25
Har jag tänkt rätt?
Du behöver inte derivera. Det räcker att dela 200mm med 8 timmar för att få fram att ljusets längd minskar med 25 mm/timme.
Nu förstår jag allt! Tack så mycket för hjälpen! :)