Linjära transformationer och spegling
Hej, i uppgifter som dessa undrar jag om mina resonemang duger? jag ritar transformationerna och sen speglar geometriskt, och på de sättet hittar vektorernas punkter. Är det okej att jag gör så eller bör jag motivera mer algebraiskt? (Bild med min lösningsgång nedan)
Uppgiften:
Assume that T is a linear transformation. Find the standard matrix of T. first performs a horizontal shear that transforms e2 into e2-2e1 (leaving e1 unchanged) and then reflects points through the line x2=-x1.
Min lösning:
Tycker det ser bra ut, möjligtvis är jag lite otrygg med att du " sen speglar geometriskt, och på de sättet hittar vektorernas punkter."
I så här enkla fall ser man ju direkt vad det blir, men redan i tre dimensioner kan det bli lite krångligare. Öva därför också på mer tekniska lösningar så du inte sitter där på tentan och känner dig ovan vid snårigare situationer. (Och då menar jag att du delar upp operationerna i matriser och multiplicerar dem i rätt ordning)
Du kan se T som sammansättningen av två linjära transformationer R och S.
T = RS, där S är ”shear” och R reflektionen.
Du vet att S(e2) = e2 - 2e1 och S(e1) = e1. Matrisen MS för S ges av
MS = .
Vi inser vidare att R(e1) = -e2 och R(e2) = -e1. Matrisen för MR för R ges av
MR = .
Matrisen för MT för T ges av
MT = MRMS = = .
PATENTERAMERA skrev:Du kan se T som sammansättningen av två linjära transformationer R och S.
T = RS, där S är ”shear” och R reflektionen.
Du vet att S(e2) = e2 - 2e1 och S(e1) = e1. Matrisen MS för S ges av
MS = .
Vi inser vidare att R(e1) = -e2 och R(e2) = -e1. Matrisen för MR för R ges av
MR = .
Matrisen för MT för T ges av
MT = MRMS = = .
Tack så jättemycket :) hur ska man tänka när man väljer mr*ms istället för ms*mr?
Du kan alltid studera vad som händer med en vektor . Om är matrisen för den första operationen låter du den verka från vänster:
Nästa operation (matrismultiplikation) utför du sedan från vänster på den resulterande vektorn
Alltså kan man se den sammansatta matrisprodukten , som att man först låter och sedan verka på (multipliceras med) en godtycklig vektor