Linjära avbildningar
Jag har följande problem:
Såhär tänkte jag:
Vi kollar vad gör avbildning med enhetsvektorer:
Min matris ser ut såhär:
Nu ska den rotera i x-z axeln: med min tjusig figur ser jag att y-roterar runt sig själv, x speglas i z och z speglas i x, dvs att kolonn ett och tre byter plats.
Problem: determinant på detta ny matris T2 är noll! Var är slarvet/misstag?
Tackar för hjälp!
Hej!
Studera spegling (S) i linjen separat.
Den avbildning som du kallar T är inte samma som den avbildning som uppgiftstexten handlar om; uppgiftstexten handlar om den sammansatta avbildningen -- först appliceras T sedan appliceras S.
För att bestämma matrisen för speglingen S studerar du hur den verkar på basvektorerna (på samma sätt som när du bestämde matrisen för T).
Determinanten för den sammansatta avbildningen blir sedan produkten av de enskilda avbildningarnas determinanter
Albiki skrev :För att bestämma matrisen för speglingen S studerar du hur den verkar på basvektorerna (på samma sätt som när du bestämde matrisen för T).
Precis, borde inte (-x-)^T och (-z-)^T byta plats?
dajamanté skrev :Albiki skrev :För att bestämma matrisen för speglingen S studerar du hur den verkar på basvektorerna (på samma sätt som när du bestämde matrisen för T).
Precis, borde inte (-x-)^T och (-z-)^T byta plats?
Jag förstår inte vad du skrivit; minus z minus, upphöjt till avbildningen T, eller upphöjt till matrisen T?
Förlåt, jag försök simulera en kolon.
Jag menade egentligen att eftersom det är en spegling i x=z linjen, kolonnen x och kolonnen z måste byta plats, alltså att:
Hur avbildas basvektorn (1,0,0) av speglingen S? Det är spegling i PLANET x=z och inte linjen x=z som du skrivit.
Albiki skrev :Hur avbildas basvektorn (1,0,0) av speglingen S? Det är spegling i PLANET x=z och inte linjen x=z som du skrivit.
Oj, hoppsan, det är en helt annat handskarpar.
Isåfall, om F(1,0,0) är min projektion, söker vi F(1,0,0) - normalen av planet?
Normalen
Projektionen blir:
stämmer det?
och
Blir min matris:
?
Edit: jag har försökt gå vidare och multiplicera och eftersom jag vet aldrig i vilket order matriser måste multipliceras:
Jag får matrisen och . Tyvärr båda matriser blir fel...
Det här plussar jag upp också, tyvärr har jag inte löst den...
Jag har löst den, determinanten var faktiskt noll. Jag är så ovan att hitta rätt att jag blev lite för förvånad.
Men det hade något att göra med att den första projektion var mot en vektorprodukt, dvs något som ligger ortogonalt, så avbildningen blev inte linjärt.
Om någon orkar förklara jag tar det gärna 😏