Linjär optimering
Hej,
Kopierade in så det blev omvänt, så börja med att kika på den längst ner o sedan gå upp till olikheterna.
Sorry för denna kopiering/inklistring av uppgiften.
Jag fick denna till
a) Vinstfunktion 30x+20 y
b) (0,0), (0,80), (30,50) och (60,0) (Använde inget koordinatsystem utan beräknade det algebraiskt)
c) Maxvinst fick jag till (30,50) på 1900 kr
Stämmer detta?
Bra, det verkar stämma.
Hej L,
Ok, bra. Jag ville ,som vanligt,dubbelkolla om jag räknat o gjort rätt.
Mvh/H
Du har givit ett kortfattat "facit" till uppgiften,
men det återstår att visa hur du har kommit fram till det.
Uppgift b) återstår att lösa.
Det går därför ännu inte att avgöra om du har "räknat o gjort rätt" .
Hej,
Jo, jag har räknat ut det algebraiskt, hur skulle jag annars kunna få ut hörnkoordinaterna korrekt, jo att rita upp dem men det e jag sämre på, som ni tjatar på mig..:)
Orkade inte lägga ut beräkningar,men det e "nog" rätt i detta fall.
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Hej,
Jo, jag har räknat ut det algebraiskt, hur skulle jag annars kunna få ut hörnkoordinaterna korrekt, jo att rita upp dem men det e jag sämre på, som ni tjatar på mig..:)
Orkade inte lägga ut beräkningar,men det e "nog" rätt i detta fall.
Mvh/H
Rita in de här linjerna i samma koordinatsystem: x = 0, y = 0, y = 80-x och y = 100-5x/3 (är du med på hur jag fick fram dem från de fyra olikheterna som står i uppgiften?). Då ser det ut så här:
Området som är intressant är det som ligger innanför alla fyra linjerna. Det är säkrast att undersöka koordinaterna algebraiskt eller kolla att (30,50) uppfyller ekvationen 80-x = 100-5x/3 och (60,0) uppfyller ekvationen y = 100-5x/3.
Henrik 2 skrev:[...] jo att rita upp dem men det e jag sämre på, som ni tjatar på mig..:)
Ja, vi tjatar.
Men du kan ju låta bli att träna på det, det är ditt eget val.
Det kommer i så fall troligtvis leda till att du dels behöver lägga onödigt mycket tid på att hitta relevanta hörnpunkter, dels förlorar poäng på uppgifter som denna, där det stod att du ska markera området I ett koordinatsystem.
Jag ser o förstår vart dem skär y-axeln men vet inte hur man gör/ser hur branta linjerna ska vara och vart dem skär x-axeln. Sätter man y=0 för att då så vart dem skär x-axeln?
Mvh/H
Kort anvisning fär nybörjare :-)
Linjen 3x + 10y = 30
skär y-axeln i (0, 30/10) = (0, 3) OK?
skär x-axeln i (30/3, 0) = (10, 0) OK?
Nu kan du dra linjen.
Den delar in planet i två delar:
Alla punkter nedanför linjen uppfyller villkoret 3x + 10y < 30
Alla punkter ovanför linjen uppfyller villkoret 3x + 10y > 30
Vilken del av planet definieras av villkoret 3x + 10y ≤ 30 ?
Vilken del av planet definieras av villkoret 3x + 10y ≥ 30 ?
Frågor?
Se även din gamla tråd (kring #10)
https://www.pluggakuten.se/trad/linjar-optimering-63/
Henrik 2 skrev:Jag ser o förstår vart dem skär y-axeln men vet inte hur man gör/ser hur branta linjerna ska vara och vart dem skär x-axeln. Sätter man y=0 för att då så vart dem skär x-axeln?
Ja.
- Sätt x = 0 och lös ut y ur sambandet så ser du var linjen skär y-axeln.
- Sätt y = 0 och lös ut x ur sambandet så ser du var linjen skär x-axeln.
- Det ger dig två punkter.
- Rita en linje genom dessa två punkter.
- Klart.
(Se även exemplet som Arktos visade i svar #9.)
Ok, e med. Så för att se detta så måste man sätta x o y =0 i varje linje/olikhet. Har bara satt x=0 i ena linjen/olikheten och y= 0 i den andra linjen/olikheten när jag beräknar hörnkoordinaterna.
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Ok, e med. Så för att se detta så måste man sätta x o y =0 i varje linje/olikhet. Har bara satt x=0 i ena linjen/olikheten och y= 0 i den andra linjen/olikheten när jag beräknar hörnkoordinaterna.
Ja.
Det bästa sättet att lära sig är ofta att öva.
Pröva därför att rita t ex. linjen 20x+30y = 600 med hjälp av metoden från svar #10.
Visa ditt resultat.
Återkommer om det..:)
Mvh/H
Svårt o vet inte vart jag ska rita ,men y=20 o x=30?
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Svårt o vet inte vart jag ska rita ,men y=20 o x=30?
Mvh/H
Ja det stämmer. Du ska markera två punkter:
Steg 1 ger dig y-koordinaten för den punkt där linjen skär y-axeln. Blev det tydligare då var du ska sätta den första punkten?
Steg 2 ger dig sedan x-koordinaten för den punkt där linjen skär x-axeln. Blev det tydligare då var du ska sätta den andra punkten?
Visa ditt koordinatsystem med de två punkterna.
Förstår, o vet på ett ungefÄr nu hur det ritas, men har inget att rita i..:)
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Förstår, o vet på ett ungefÄr nu hur det ritas, men har inget att rita i..:)
Rita på ett papper.
Logga in på telefonen, öppna denna tråd och klicka på "tavlan' för att infoga en bild. Välj att ta bilden från kameran istället för från galleriet.
Eller ta en screenshot på denna bild och rita på den i datorn eller telefonen.
Eller skriv bara här villa koordinater dessa två punkter har.
Tack Y,
Men jag gör det inte just nu,återkommer om det. Men ser om man drar linjen från y=20 ner till x=30 hur den går.
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Tack Y,
Men jag gör det inte just nu,återkommer om det. Men ser om man drar linjen från y=20 ner till x=30 hur den går.
Mvh/H
Här har jag ritat linjen y = 20 och linjen x = 30, så att du får se vad det är du skriver egentligen:
Du menar förmodligen att du vill dra linjen mellan punkterna (0,20) och (30,0) men detta har du inte skrivit någonstans (om jag inte har missat det). Matematik är i hög grad en fråga om att kommunicera så att någon annan förstår hur du tänker, så det är viktigt att du skriver det du egentligen menar och inte något annat.
För övrigt vill jag bara skriva att jag beundrar din envishet och ihärdighet!
Hej S,
Ja, du förstår att det var så jag menade och inget annat. Men visst, jag borde sagt o kommunicerat på föjande sätt då kanske. Man drar linjen mellan koordinaterna/punkterna (0,20) och (30,0)
Handlar mest om okunskap hur man uttrycker sig, eller inte uttrycker sig, gör det inte för att verka loj,etc, som du säkert förstår. Har inte riktigt än mattespråket,men vem vet om det kommer eller inte., har dock grunderna nu.:)
Det som är svårt är dessa problemslösningsuppgifter o applicera dem.
Tack du,jag försöker då jag inte uppnått det resultat som jag vill, får en ny möjlighet nu i helgen ,får se hur det går .
Mvh/H
Lycka till i helgen! Jag försöker hjälpa dig att skriva på "mattespråket" så att du inte skall missa poäng för sådant som du kan räkna, men inte kommunicerar optimalt.
När det gäller problemlösning är det bästa sättet för det mesta (inte riktigt alltid, det skall jag medge) att rita. Om man kan rita upp situationen så har man förmodligen uppfattat den rätt.
Varför är du så enveten med att inte vilja lära dig rita med penna på rutigt papper? Både Yngve och jag har tipsat dig många gånger om att det är ett väldigt användbart verktyg.
Hej S,
Tack, precis,vet, sett o förstått att det handlar om kommunikation o onödigt missa poäng på det,så visst.
Jo, jag har inte övat så mycket på det,som du märkt, så får se om det kommer o jag kan rita o/eller applicera det. Jag ritar för mig själv här men när jag ska ta mobilen eller skanna in det så vil jag inte riktigt, har inte kommit över den tröskeln, ska försöka att göra det. Jag kan ju kopiera in frågor o uppgifter då borde jag kunna göra det också.
Mvh/H
Jag har nu varit så ihärdig som du själv sett o skriver o berömmer mig för,tack.
Har grunderna nu,men det som e svårt är dessa uppgifter med problemlösning bla, sedan kan jag inte allt det andra heller som ett rinnande vatten,dock grunderna. Så hoppas på att höja mig ett snäpp eller två från föregående prov som jag skrev för ett tag sedan, men får se hur det går då det e kluriga frågor om man inte sett dem förut, specielt med problemlösning som sagt
Mvh/H
De allra viktigaste för problemlösning är läsförståelse. Att rita är ett bra sätt att "översätta" problemtexten till något mer begripligt.
Jo, ett sätt att försöka tackla frågorna/uppgifterna e att skriva ner,omformulera och rita.
Men ibland o som ofast på dessa svåra a-c uppgifer, speciellt a-nvån, så kan man det helt enkelt inte om man inte kan o sett/förstått från början, man får hjärnstopp o kommer inte vidare utan förklaring.
Men hoppas nu att jag kan grunderna , kan tackla några lite "klurigare". o höjer mitt resultat från föregående prov där jag låg aldelles för lågt för att kunna släppa matte 3b. som jag behöver göra för att gå vidare med annat mer viktigt i livet. Dock e matte 3b viktigt på ett sätt att man kan applicera t ex logaritmer för i verkliga livet använder man dessa exempelvis när man räknar på investeringar, projekt väl?
Mvh/H
Henrik 2 skrev:[...]
Men hoppas nu att jag kan grunderna , kan tackla några lite "klurigare". o höjer mitt resultat från föregående prov där jag låg aldelles för lågt för att kunna släppa matte 3b. som jag behöver göra för att gå vidare med annat mer viktigt i livet.
Jag tycker absolut att du har gjort framsteg.
Dock e matte 3b viktigt på ett sätt att man kan applicera t ex logaritmer för i verkliga livet använder man dessa exempelvis när man räknar på investeringar, projekt väl?
Sanningen att säga har jag aldrig haft praktisk nytta av vare sig logaritmer, derivator och integraler utanför skolan, vare sig i yrkeslivet eller i privatlivet.
Däremot har jag haft användning av algebra, aritmetik, ekvationslösning, funktioner, förändringsfaktor, procenträkning och trigonometri. Samt "ritteknik", dvs förmågan att göra enkla skisser och basera uträkningar på dessa, t.ev. vid beräkning av materialåtgång till byggprojekt.
Tack Y, jo,jag har grunderna nu, men har problem med dem svårare uppgifterna sm jag inte alls vet ibland hur jag ska tackla, så har försökt "nöta" in det. Jag hoppas bara som jag kämpat att jag nu höjer mina poäng o betyg ett steg,bonus med två, men återstår att se, får ta det som det kommer. Oavsett så har jag jobbat hårt o länge nu med detta.
Aha, så vissa områden inte alls medan andra e mer relevanta. Ritteknik det som ni tjatar på mig om att jag ska kunna klara, .som jag inte riktigt behrskar än.
Aritmetik, kan googla,men påminn mig om det området. Trigonometri,verkar svårt, i matte 3 c, inte gjort. Men övriga områden har jag gjort. o gått igenom. Ritteknik om materialtillgång til byggprojekt, e det någon slag minimering, maximering eller optimering, kanske bara beräkning av hur mycket? Exempel med skiss o beräkning på en sådan?
Vad jobbar du med Y om man får fråga..:)
Mvh/H
Mvh/H
Henrik 2 skrev:Tack Y, jo,jag har grunderna nu, men har problem med dem svårare uppgifterna sm jag inte alls vet ibland hur jag ska tackla, så har försökt "nöta" in det. Jag hoppas bara som jag kämpat att jag nu höjer mina poäng o betyg ett steg,bonus med två, men återstår att se, får ta det som det kommer.
Det hoppas jag också.
Oavsett så har jag jobbat hårt o länge nu med detta.
Det har du verkligen. Bra jobbat!
Aha, så vissa områden inte alls medan andra e mer relevanta. Ritteknik det som ni tjatar på mig om att jag ska kunna klara, .som jag inte riktigt behrskar än.
Aritmetik, kan googla,men påminn mig om det området. Trigonometri,verkar svårt, i matte 3 c, inte gjort. Men övriga områden har jag gjort. o gått igenom. Ritteknik om materialtillgång til byggprojekt, e det någon slag minimering, maximering eller optimering, kanske bara beräkning av hur mycket? Exempel med skiss o beräkning på en sådan?
Ja, just så. Till exempel att beräkna hur många kvadratmeter ett lutande tak är, hur högt markisfästet ska sitta för att få tillräckligt stor lutning, hur nånga golvplattor som går åt till en given oregelbunden yta osv.
Vad jobbar du med Y om man får fråga..:)
Jag har jobbat många år som IT-konsult i ett flertal roller, bland annat systemutvecklare, testledare, projektledare, kravhantering, verksamhetsanalytiker, team lead osv.
Sedan ett par år tillbaka har jag sadlat om och jobbar nu som.sektionschef på Arbetsförmedlingens avdelning för digitala tjänster, där vår enhet med hjälp av IT utvecklar stöd till personer som av olika anledningar står långt ifrån arbetsmarknaden.
Tack för det o allt, vet inte om resan e slut ,men oavsett du o andra har varit guld värd för mig,oavsett vad jag skriver på provet nu.
Ok, IT, kan inte mycket om IT, exempelvis systemutvecklare e det att utveckla affärssystem i verksamheten mer?
Vad gör man som verksamhetsanalytiker inom IT? Teamled inom IT, alltså du leder IT-gruppen?
AF, hm, hehe, vet inte om jag gillar den myndigheten, och om dem gör så mycket för arbetssökande, inte för mig i vart fall, intressant. Jag står långt från arbetsmarknaden även fast jag pluggar/t på kmvux, uni/högskola o yh men utan vidare framgång. Då förstår jag att du e hjälpsam även om ditt område är inom IT. Så du,ni mer eller mindre bygger upp hemsidan digitalt så den blir mer "attraktiv" för arbetssökande och lätt att klicka o komma vidare?
Eller hur menar du att din enhet utvecklar stöd til dessa personer?
Stöd som att få tillgång till allt digitalt som man behöver för att få jobb eller ur menar du med stöd?
Mvh/H