linjär avbildning, spegling i planet
Hej!
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att förstå denna uppgift.
Låt T vara den linjära avbildningen som ges av att först spegla i planet
x − z = 0, sedan rotera pi/2 moturs kring x-axeln (sett från spetsen av e1),
och slutligen spegla igen i planet x − z = 0.
Bestäm matrisen för T i standardbasen.
Jag tänker att jag börjar med speglings formeln för planet och sedan roterar, detta är fel. Det jag borde göra är att börja spegla, S(e1)=, S(e2) och S(e3), varför? All hjälp uppskattas!
Standardfråga 1a: Har du ritat?
Morgon, tack för svaret!
Nej, det har jag inte. Ska jag rita hur jag tror en godtycklig vektor speglas i planet x-z=0?
Det låter som en bra plan, om du därefter låter den rotera också.
Själv skulle jag ha valt 3-4 punkter och se var de hamnar efter de båda transformationerna.
Fast jag får erkänna att det är mycket lättare att rita i ett plan än i 3D.
Ja, att rita var svårt... men det går framåt.