Linjär avbildning, rotation kring vektor i R3
Hej!
Jag har en uppgift där jag ska bestämma standardmatrisen A för en linjär avbildning R:R3->R3 som är en rotation kring vektorn [1 1 1]T med vinkeln 2/3pi enligt högerhands regeln. Ska även bestämma matrisen A6.
Förstår inte alls hur jag ska gå till väga då vi ej har gått igenom rotation kring en annan vektor i rummet utan bara kring x-y-z- axlarna ?
Tack på förhand!
Ett sätt att lösa denna är att införa en ortonormerad bas där en av vektorerna är parallell med [1 1 1]T och bestämma avbildningens matris relativt denna bas. Sedan kan man använda basbytesmatriser för att räkna ut vad avbildningens matris blir relativt standardbasen.
hur gör jag det ?
vi har inte riktigt gått igenom ON baser så har ingen aning om hur man inför en ortonomerad bas men så som ja ser på nätet så ska ja införa basvektor f1= 1/|v| *v , vilket i detta fall då v=(1,1,1) blir f1 = 1/(roten ur 3) [1 1 1]T
när jag sen ska välja f2 så ska den vara ortogonal mot f1 . spelar det då någon till roll vilken vektor jag väljer,
alltså funkar f2= 1/(roten ur 3) [1 -1 0]T ?
f2 är ortogonal, men inte normerad. Multiplicera med 1/ i stället.
Sedan kan du få f3 med kryssprodukten. f3 = f1 x f2.
Notera att problemet även kan lösas med Rodrigues rotationsformel.
tack så mycket, alltså ska det vara f1 = 1/ , f2 = 1/ och då blir f3=1/
detta ger bassambandet av f=eT, där T= 1/
sedan blir avbildningsmatrisen Af =
och till sist ska jag bara räkna ut vad T-1 för att ställa upp avbildningsmatrisen i basen e , Ae=TAfT-1
ser detta någorlunda rätt ut eller är jag helt ute o cycklar?
Ja, det ser ut att vara rätt tänkt. Sedan är det så vist anordnat att när man har ON-baser så gäller det att T-1 = TT. Så det är enkelt att invertera.
tack snälla för hjälpen!