7 svar
185 visningar
Andreas Wartel 64
Postad: 2 apr 2022 13:53 Redigerad: 2 apr 2022 14:04

Linjär avbildning

Hej! Jag skulle skulle gärna vilja få hjälp med om jag överhuvudtaget är på rätt spår. Jag ska lösa följande uppgift

Min första tanke är att u alltså ska projiceras på ett plan, men känner mig osäker på detta. Jag tänker så eftersom vi fått tre punkter som kan definiera ett plan, men å andra sidan är det inte uppenbart vad det innebär att avbilda en vektor u på tre punkter som ju står i uppgiften. 

 

Men om jag nu utgår ifrån att det handlar om ett plan gjorde jag så här:

 

Om jag tänkt rätt har jag nu fått fram matrisen för den första delen i avbildningen F.

D4NIEL Online 2928
Postad: 2 apr 2022 16:36 Redigerad: 2 apr 2022 16:38

Men varför skulle det bli ett plan? Jag tolkar den första avbildningen som (låt u=(x,y,z)u=(x,y,z)):

11-1321-153xyz=x+y-z3x+2y+z-x+5y+3z\left(\begin{array}{ccc}1 & 1 & -1 \\3 & 2 & 1 \\-1 & 5 & 3 \end{array}\right)\begin{pmatrix}x\\y\\z\end{pmatrix}=\left(\begin{array}{ccc}x+y-z \\3x+2y+z \\-x+5y+3z \end{array}\right)

Andreas Wartel 64
Postad: 2 apr 2022 18:55

Tack, ja det kanske är så enkelt? Det som förvirrar mig är dels att det är så enkelt, hade förväntat mig mer arbete, och dels språket; man skriver "avbilda på", men hur kan man egentligen tänka här? Om det är som du visar så kan man väl tolka den vänstra matrisens kolonner som vart basvektorerna hamnar varpå dessa multipliceras med u. Då kan man tänka att u avbildas "på" de transformerade basvektorerna.

Fast jag tycker inte det är tydligt, det är inte uppenbart för mig att x, y, z är samma som u. Det står att man ska avbilda u på något som innehåller x, y, z, och så fort jag väljer x, y, z får jag tre punkter. Då står det alltså att jag ska avbilda u på tre punkter.

Som sagt, jag tycker språket är förvirrande. 

Andreas Wartel 64
Postad: 2 apr 2022 18:56

Kan någon hänvisa mig till hur jag skriver matte här i forumet, jag testade samma som latex men det tycks inte fungera?

D4NIEL Online 2928
Postad: 2 apr 2022 19:16 Redigerad: 2 apr 2022 19:32

Allt som skrivs mellan $\$\$ latex here $\$\$ tolkas som Latexkod

En guide till Latex hittar du här En guide till latex på pluggakuten

Angående den semantiska tolkningen bör du kanske fråga den om skapat uppgiften om hur hen egentligen hade tänkt sig den första avbildningen. Dock ganska säker på att hen menar det som att du bara ska använda avbildningsmatrisen för parameterframställningen.

Och angående att det blir "för enkelt" tror jag säkert att rotationen ger dig något att bita i :)

Edit: om du verkligen vill bokstavstolka uppgiften står det alltså att man ska avbilda vektorn u\vec{u} på den vektorvärda funktionen t(x,y,z)=t(r)=(f(x,y,z),g(x,y,z),h(x,y,z))\vec{t}(x,y,z)=\vec{t}(\vec{r})=(f(x,y,z),g(x,y,z),h(x,y,z)) som är en omvändbar transformation av lägesvektorn.

Andreas Wartel 64
Postad: 10 apr 2022 10:43 Redigerad: 10 apr 2022 11:27

Tack för klargörande svar. Matematik är så underbart pga sin exakthet!

Jag har gjort ett nytt försök, kan detta stämma?

 

Bestäm matrisen för den linjära avbildning FF i rummet som definieras av att uu först avbildas på 

(x+y-z,3x+2y+z,-x+5y+3z)(x+y-z, 3x+2y+z, -x+5y+3z), och sedan vridas ett kvartsvarv kring linjen x=0,y=zx = 0, y = z. (Denna rotations riktning definieras av att rotationen av vektorn (1,0,0)(1,0,0) har negativ komponent längs zz-axeln.)\\

 


Vi behöver finna två matriser vars produkt ska bli FF. Om u=(x,y,z)u=(x,y,z) så ska uu  gånger en lämplig matris, PP, bli (x+y-z,3x+2y+z,-x+5y+3z)(x+y-z, 3x+2y+z, -x+5y+3z). Vi får att 

 


Pu= 11-1321 -153  x y z =(x+y-z,3x+2y+z,-x+5y+3z).Pu=\begin{bmatrix} 1 & 1 & -1 \\3 & 2 & 1 \\ -1 & 5 & 3 \end{bmatrix} \begin{bmatrix} x \\ y \\ z \end{bmatrix} =(x+y-z, 3x+2y+z, -x+5y+3z).

 


För att hitta den matris som roterar uu kring linjen x=0,y=zx = 0, y = z kan vi starta med att konstruera en ON-bas, e'\textbf e', där en av basvektorerna pekar i samma riktning som x=0,y=zx = 0, y = z och har längd ett, e1¯'=12(0,1,1)\overline{e_{1}}'=\frac{1}{\sqrt{2}}(0,1,1). En andra basvektor behöver vara ortogonal till den första, till exempel e2¯'=(1,0,0)\overline{e_{2}}'=(1,0,0). Den tredje basvektorn är då entydigt bestämd genom vektorprodukten e1¯'×e2¯'\overline{e_{1}}' \times \overline{e_{2}}'

 


e3¯'= 01e¯1 120e¯2 120e¯3 =\overline{e_{3}}'=\begin{vmatrix} 0 & 1 & \overline{e}_{1} \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & \overline{e}_{2} \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & \overline{e}_{3} \end{vmatrix}=

 


e¯1 12 0 120 -e¯2 01 120  +e¯3 01 120 =(0,12,-12)\overline{e}_{1}\begin{vmatrix} \frac{1}{\sqrt{2}}  & 0 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 \\ \end{vmatrix} - \overline{e}_{2}\begin{vmatrix} 0 & 1 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 \\ \end{vmatrix}  + \overline{e}_{3}\begin{vmatrix} 0 & 1 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 \\ \end{vmatrix} = (0,\frac{1}{\sqrt{2}}, -\frac{1}{\sqrt{2}})

 


Förhållandet till standardbasen e\textbf e är då e'=e Q\textbf {e}'= \textbf e  Q där Q= 010 12012 120-12 .Q=\begin{bmatrix} 0 & 1 & 0 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & \frac{1}{\sqrt{2}} \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & -\frac{1}{\sqrt{2}} \end{bmatrix}.

 


I basen e'\textbf e' är den sökta rotationen

 


A'=  100 0cosπ2-sinπ2 0sinπ2cosπ2 = 100 00-1 010 A'=  \begin{bmatrix} 1 & 0 & 0 \\ 0 & cos \frac{\pi}{2} & -sin \frac{\pi}{2} \\ 0 & sin \frac{\pi}{2} & cos \frac{\pi}{2} \end{bmatrix}= \begin{bmatrix} 1 & 0 & 0 \\ 0 & 0 & -1 \\ 0 & 1 & 0 \end{bmatrix}

men eftersom vi är intresserade av rotationen AA i basen e\textbf e kan vi med hjälp av sats 8.5 (Bøgvad och Vaderlind, 2017), som innebär att A'=Q-1AQA'=Q^{-1}AQ, och sats 6.6 (Bøgvad och Vaderlind, 2017) som innebär att QQ är en ortogonal matris, lösa ut AA enligt 

 


A=QA'Q-1=QA'Qt=A=QA'Q^{-1}=QA'Q^t=

 


 010 12012 120-12  100 00-1 010  012 12  100 012-12 =\begin{bmatrix} 0 & 1 & 0 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & \frac{1}{\sqrt{2}} \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & 0 & -\frac{1}{\sqrt{2}} \end{bmatrix} \begin{bmatrix} 1 & 0 & 0 \\ 0 & 0 & -1 \\ 0 & 1 & 0 \end{bmatrix}\begin{bmatrix} 0 & \frac{1}{\sqrt{2}}  & \frac{1}{\sqrt{2}}  \\ 1& 0 & 0 \\ 0& \frac{1}{\sqrt{2}} & -\frac{1}{\sqrt{2}} \end{bmatrix}=

 

 0-12 12  121212  -1212 12 ,\begin{bmatrix} 0 & -\frac{1}{\sqrt{2}}  & \frac{1}{\sqrt{2}}  \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2} & \frac{1}{2}  \\ -\frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2}  & \frac{1}{2} \end{bmatrix},

 


vilket stämmer överens med att vektorn (1,0,0)(1,0,0) får negativ komponent längs z-axeln efter rotation med AA

 


 0-12 12  121212  -1212 12  100  = 012-12 .\begin{bmatrix} 0 & -\frac{1}{\sqrt{2}}  & \frac{1}{\sqrt{2}}  \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2} & \frac{1}{2}  \\ -\frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2}  & \frac{1}{2} \end{bmatrix} \begin{bmatrix} 1 \\ 0 \\ 0   \end{bmatrix}=\begin{bmatrix} 0 \\ \frac{1}{\sqrt{2}} \\ -\frac{1}{\sqrt{2}}  \end{bmatrix}.

 


FF är då produkten av våra två funna matriser AA och PP

 


F=AP= 0-12 12  121212  -1212 12  11-1 321 -153 F=AP=\begin{bmatrix} 0 & -\frac{1}{\sqrt{2}}  & \frac{1}{\sqrt{2}}  \\ \frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2} & \frac{1}{2}  \\ -\frac{1}{\sqrt{2}} & \frac{1}{2}  & \frac{1}{2}  \end{bmatrix} \begin{bmatrix} 1 & 1 & -1 \\ 3 & 2 & 1 \\ -1 & 5 & 3 \end{bmatrix}

 -223222 2+2222+72-2-42 -2-22-22+722+42 .\begin{bmatrix} -2 \sqrt{2} & \frac{3\sqrt{2}}{2} & \sqrt{2} \\ \frac{\sqrt{2}+2}{2} & \frac{\sqrt{2}}{2}+\frac{7}{2} & -\frac{\sqrt{2}-4}{2} \\ -\frac{\sqrt{2}-2}{2} & -\frac{\sqrt{2}}{2}+\frac{7}{2} & \frac{\sqrt{2}+4}{2} \end{bmatrix}.

D4NIEL Online 2928
Postad: 10 apr 2022 17:15 Redigerad: 10 apr 2022 17:19

Ja, det ser bra ut och svaret är korrekt. Möjligtvis kan du vara lite mer noga med skillnaden mellan F och avbildningsmatrisen för F precis i slutet :)

Andreas Wartel 64
Postad: 10 apr 2022 18:02

Tack så mycket!!

Svara
Close