14 svar
138 visningar
destiny99 behöver inte mer hjälp
destiny99 Online 8070
Postad: 13 dec 2023 14:50 Redigerad: 13 dec 2023 15:10

Linjär algebra speglingproblem

Hej!

 

Hur ska man börja här? Jag tänker vi ska hitta en vektor som är vinkelrät till både u och v. Men vad är vektor u här?  Är det (1,0,1)?

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 13 dec 2023 15:47

u är oberoende variabeln. Du har först avbildningen u v x u. Sedan speglas resultatet i planet x - z = 0. T(u) = S(v x u). Där S betecknar spegling i planet.

Ett sätt är att räkna ut matrisen för vardera avbildningen och sedan erhålla matrisen för den sammansatta avbildningen genom matrismultiplikation. 

destiny99 Online 8070
Postad: 13 dec 2023 15:51 Redigerad: 13 dec 2023 15:57
PATENTERAMERA skrev:

u är oberoende variabeln. Du har först avbildningen u v x u. Sedan speglas resultatet i planet x - z = 0. T(u) = S(v x u). Där S betecknar spegling i planet.

Ett sätt är att räkna ut matrisen för vardera avbildningen och sedan erhålla matrisen för den sammansatta avbildningen genom matrismultiplikation. 

Vad är det första jag måste göra? Jag tänkte bara börja räkna kryssprodukten av (-72,7)×(1,0,0). Sen ska jag spegla det resultatet i x-z=0 planet. Men finns det någon formel för det?

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 13 dec 2023 16:31

Om du speglar en vektor x i ett ett plan med normal n så gäller det att S(x) = x - 2Projn(x) = x - 2(xn)n/|n|2. Känns den formeln igen?

destiny99 Online 8070
Postad: 13 dec 2023 16:33
PATENTERAMERA skrev:

Om du speglar en vektor x i ett ett plan med normal n så gäller det att S(x) = x - 2Projn(x) = x - 2(xn)n/|n|2. Känns den formeln igen?

formeln är bekant. men vad vektorn x är i vårt fall har jag ingen hum om.

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 13 dec 2023 16:45 Redigerad: 13 dec 2023 16:46

x är en variabel vektor vilken som helst som vi vill spegla i planet. Det är som när du tex skriver f(x) = x2 + 3. x har samma funktion här.

Ta fram matrisen B till speglingen S(x). Du kan göra det på vanligt sätt genom att titta på hur vektorerna i standardbasen påverkas av S.

Sedan tar du fram matrisen C svarande mot avbildningen u  vu. Du har gjort liknande uppgift tidigare.

Den sammansatta avbildningens matris A kan räknas ut med matrismultiplikation som A = BC.

destiny99 Online 8070
Postad: 13 dec 2023 17:04 Redigerad: 13 dec 2023 17:08
PATENTERAMERA skrev:

x är en variabel vektor vilken som helst som vi vill spegla i planet. Det är som när du tex skriver f(x) = x2 + 3. x har samma funktion här.

Ta fram matrisen B till speglingen S(x). Du kan göra det på vanligt sätt genom att titta på hur vektorerna i standardbasen påverkas av S.

Sedan tar du fram matrisen C svarande mot avbildningen u  vu. Du har gjort liknande uppgift tidigare.

Den sammansatta avbildningens matris A kan räknas ut med matrismultiplikation som A = BC.

Jag förstår ej varför jag behöver gå en lång väg för att ta fram matris A. Jag hänger ej med. 

Matris B

(1 0 0)-2proj(1,0,1)(1,0,0)=...

(0,1,0)-2proj(1,0,1)(0,1,0)=...

(0,0,1)-2proj(1,0,1)(0,0,1)=...

 

Matris C 

c1=(-7,2,7)×(1,0,0)

c2=(-7,2,7)×(0,1,0)

c3=(-7,2,7)×(0,0,1)

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 13 dec 2023 17:17

Känner du en kortare väg får du naturligtvis ta den.

destiny99 Online 8070
Postad: 13 dec 2023 19:14
PATENTERAMERA skrev:

Känner du en kortare väg får du naturligtvis ta den.

Jag vet ingen annan väg än detta.

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 13 dec 2023 20:07

Du får du köra på med vad du vet. Lite jobb blir det men ungefär vad man kan tänkas göra på en tenta.

destiny99 Online 8070
Postad: 14 dec 2023 14:49 Redigerad: 14 dec 2023 15:13
PATENTERAMERA skrev:

Du får du köra på med vad du vet. Lite jobb blir det men ungefär vad man kan tänkas göra på en tenta.

Så när jag räknar ut matris B och C. Så ska jag multiplicera dem för att få matris A? Såhär fick jag men systemet håller ej med.

 

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 14 dec 2023 15:25

Tror att planets normal skall vara (1, 0, -1). x + 0y - z  = 0.

destiny99 Online 8070
Postad: 14 dec 2023 15:27
PATENTERAMERA skrev:

Tror att planets normal skall vara (1, 0, -1). x + 0y - z  = 0.

Jaha oj det förklarar varför jag fick fel då. Tack!

destiny99 Online 8070
Postad: 14 dec 2023 15:57

Nu säger den att jag fortfarande har fel 

PATENTERAMERA Online 6064
Postad: 14 dec 2023 22:10

Matrisen ser rätt ut. Sedan inser man att determinanten måste bli noll eftersom v x u inte är en inverterbar avbildning då alla vektorer u som är parallella med v kommer att avbildas på noll. Så om du räknar om determinanten så borde du få rätt.

Svara
Close