Linjär Algebra: Linjär avbildning, baser
Hej jag har fastnat på a uppgiften och försöker lista ut inversen till basbytematrisen.
och där A är avbildningsmatrisen och S är basbytematrisen. Jag vet sedan att man ska använda S' och multiplicera den med AS, men förstår inte riktigt varför.
Tack.
S byter bas från f till vanliga, S' byter från vanliga till f, och A avbildar en vektor i vanliga basen på det sättet du vill.
Tänk dig nu att du har en vektor i basen f du vill avbilda och gör ett steg i taget. Först vill du översätta den till vanlig bas, sen vill du avbilda och sen byta tillbaka till f innan du svarar, eller hur?
Det du gör är då att du använder S, sen A och till sist S'. Eftersom man brukar ha vektorn längst bak skriver vi det som har hänt bakifrån, S'AS.
Eftersom vi får mulitplicera saker i vilken ordning vi vill (som de står, inte vilket håll vi vill), så kan man såklart sätta ihop dem till en matris istället för att göra det i 3 steg.
Hur beräknar man inversen på en 3x3? Är det och om det är hur går man vidare? Vet ej hur jag kan bli av med x2 på den 3 raden.
Använder Gausselimination:
Byt plats på rad 2 och 3
Sedan ska man Multiplicera ihop de tre?
Ja. Du kan multiplicera ihop S och S' för att kolla om du har räknat rätt