2 svar
123 visningar
tapetklister behöver inte mer hjälp
tapetklister 124 – Fd. Medlem
Postad: 24 apr 2020 10:31

Linjär algebra - bilda vektor

Hej, 

När jag ska bilda en vektor där jag utgår från två punkter så behöver jag hjälp att tolka vad det är jag gör och verkligen förstå de. 

Jag har två punkter Pa:(2,-2,4), Pb:(1,0,2).

När jag ska bilda en vektor tänker jag att det är regeln "spets minus fot" som gäller för att ta fram vektorn. I detta sammanhang när man inte har en bild att utgå från har jag svårt att se hur vektorn går. För min del här skulle det lika gärna kunna vara Pa-Pb=alternativt Pb-Pa=v

Vidare när jag beräknar andra uppgifter där det ingår att jag ska beräkna en vektor så gör detta stor skillnad på utfallet så klart..

Jroth 1191 – Fd. Medlem
Postad: 24 apr 2020 10:55 Redigerad: 24 apr 2020 11:00

Skissa alltid upp situationen om du känner dig det minsta osäker, det behöver inte på något sätt vara en helt korrekt skiss, kanske bara ett par punkter och dess ungefärliga läge i xy-planet (stryk z-koordinaten om det känns jobbigt att skissa i 3d, rita upp vyer från flera håll om det behövs osv).

Vektorerna du pratar om är naturligtvis lika långa, men pekar åt motsatt håll, dvs om PbPa=u\vec{P_b P_a}=\mathbf{u} så måste PaPb=-u\vec{P_a P_b}=-\mathbf{u}

 

Vektorn som pekar från punkt PaP_a mot punkt PbP_b är

PaPb=Pb-Pa\vec{P_a P_b}=P_b-P_a

Vektorn som pekar från punkt PbP_b mot punkt PaP_a är

PbPa=Pa-Pb\vec{P_b P_a}=P_a-P_b

Notera att PaPb=-PbPa\vec{P_a P_b} =-\vec{P_b P_a}

Om uppgiften bara är ett räkna ut en vektor mellan två punkter utan att ange från vilken punkt till vilken punkt den pekar är alltså två vektorer giltiga u\mathbf{u} och -u-\mathbf{u}

tapetklister 124 – Fd. Medlem
Postad: 24 apr 2020 11:05

tack för svar, detta gjorde det klarare för min del. Har varit svårt att skissa upp i 3d.

Svara
Close