Linjär algebra - Bestäm den punkt/linje/plan som avbildningen grundar sig på
Hej till alla Er som läser!
Jag har fastnat på en uppgift och skulle behöva hjälp/råd med vad jag behöver göra.
Vad behöver jag räkna ut, ta reda på ? Vad innebär "Låt avbildningsmatrisen S verka på vektorerna...", är det enkel matrismultiplikation som gäller då (a*S, b*S, c*S) ? Punkten/linjen/planet har sitt ursprung i origo?
Uppgiften beskrivs längst ner på sidan.
Vektorerna a, b, c och V :
a = [ 0 0 1 ]
b = [ 0 2 0 ]
c = [ 3 0 0 ]
V = [ 6 1 4 ]
Låt avbildningsmatrisen S verka på vektorerna a, b, c.
S = I − (2 / VTV) * VVT där I är en identitetsmatris med storleken 3 × 3.
Uppgift: Bestäm den punkt/linje/plan som avbildningen grundar sig på. Rita ut punkten/linjen/planet i samma figur som vektorerna med start i origo.
Med Matriser spelar ordningen roll
Det är tänkt att du ska undersöka , och .
Låt vara och läs igenom den här tråden:
www.pluggakuten.se/trad/standard-matris-linjar-algebra/
Kan du hitta några likheter med din formel?
Jroth skrev:Med Matriser spelar ordningen roll
Det är tänkt att du ska undersöka , och .
Låt vara och läs igenom den här tråden:
www.pluggakuten.se/trad/standard-matris-linjar-algebra/
Kan du hitta några likheter med din formel?
Tack för svar!
Jag har, bara för en minut sedan, lyckats räknat ut att S = [ 0 0 -1; 0 1 0; -1 0 0 ].
Jag ska läsa igenom länken du skickade!
Jroth skrev:Kan du hitta några likheter med din formel?
Visst ser jag en likhet mellan min formel och projektionsformeln. Fast i mitt fall är punkten P = I och normalen n * P = 1, för att 2:an ska stå ensam som täljare? Jag vet dock inte vad detta betyder :/
Eftersom
Så blir det
Dvs S är bara en spegling i planet med normalen , jmfr med ditt uttryck där man använder V istället.
Sen förstår jag inte riktigt hur du fick till [ 0 0 -1; 0 1 0; -1 0 0 ]?
Jroth skrev:Eftersom
Så blir det
Dvs S är bara en spegling i planet med normalen , jmfr med ditt uttryck där man använder V istället.
Sen förstår jag inte riktigt hur du fick till [ 0 0 -1; 0 1 0; -1 0 0 ]?
Tror vi kan ignorera min uträkning av S, provade ett program som beräknade det.
Men om jag skulle skriva om ditt inlägg med V istället för n:
(VVT)P = V(VTP) = (V * P)V = (P * V)V
Är normalen V ? Dvs planet är 6x + 1y + 4z = 0 ?
Ja, det stämmer, men jag tycker att du ska beräkna S samt reflektionen av punkterna a,b,c.
Kanske har ni också lärt er att determinanten av en spegling ska vara -1 osv. Alltså ett enkelt sätt att kolla att man räknat rätt :)