Linjär algebra 2
När du ska välja en noll punkt på linjen för att göra en projicering.
hur funkar linjen?
är den en funktion av x som man är van vid så man sätter in en siffra i x och löser ut y?
Och vad mer bör jag tänka på när jag väljer?
Lade till en tvåa i rubriken så att tråden inte ser ut som en dubbelpost av din andra tråd med samma namn. /Teraeagle, moderator
Det beror på hur uppgiften är formulerad.
Vill du ha mer specifika svar än så, måste du ge mer specifika frågor.
Standardfråga 1a: Har du ritat?
EDIT: Den här uppgiften kan man lösa i kurs Ma2 (fast det skulle vara en svår uppgift) - det man behöver veta är hur man får fram lutningen för en rät linje som är vinkelrät mot en annan.) Ordet "vinkelrät projektion" måste i så fall förklaras i frågan, kanske "spegling" också, men matten räcker till.
Jag vet hur man gör beräkningen min fråga är om du ser ovan om linjer uppför sig på samma sätt i linjär algebra så att man får fram alla koordinat som ligger på linjen genom at sätta in ett x värde och lösa ut y.
vet Inte om vektor linjer har samma egenskaper?
så mycket jag inte vet 😆
Linjen utgörs av mängden av alla ordnade par sådana att de uppfyller villkoret exempelvis . Ja, du kan skriva om det till formen , i det här fallet blir det . Ja, du kan välja ett värde på och beräkna vilket y-värde punkten skall ha, för att punkten skall ligga på linjen.
Redan i Ma2 lär man sig att en rät linje inte bara kan uttryckas på formen utan även eller . Den första varianten är enklast att rita upp (i alla fall för mig). Den sista varianten är mest elegant (tycker många matematiker).