Likformighet
förhållandet mellan längden av sidorna i två likformiga rektanglar är 4:5.
Den mindre rektangeln har måtten 8 cm x 14 cm. Vilka mått har den större rektangeln?
Min fråga är hur jag ska tolka 4:5 som?
Du kan tolka 4:5 som hur lång ena sidan på den lilla rektangeln är i förhållande till den stora rektangeln.
Dvs 8 cm motsvaras av 4 i 4:5.
På den stora rektangeln motsvaras den okända längden av 5 i 4:5.
Blev det för kryptiskt förklarat?
Prova att fundera på detta först: Vilka mått skulle stora rektangeln ha om den lilla rektangelns ena sida var 4 cm?
Det är ett sätt man brukar använda när man skriver skala. Det betyder att om du har 4 cm på den mindre så motsvarar det 5 cm på den större.
Det är också ett (äldre) sätt att beteckna division så det går alltså att skriva som 4/5.
Blir uträkningen då ??
8 x 4 = 32
14 x 5 = 70
känns inte så jätterätt
Nej, det var inte jätterätt.
Om du istället har skalan 1:2. Och en stor rektangel som är 4 cm x 8 cm stor. Då blir den lilla rektangeln hälften så stor.
I din uppgift har du skalan 4:5. Så din lilla rektangel kommer vara 4/5-delar av den stora rektangeln. Förklarar det saken bättre?
Hm lite svårt att förstå. Hänger inte riktigt med.
Finns det någon enklare metod?
Tänk att du har ett streck. Strecket är 12 cm långt. Så här:
------------
Om strecket är i skala 1:2 så tar du längden, 12 cm och multiplicerar med 1/2:
Så ditt nedskalade streck blir 6 cm. Så här:
------
Om du skalar strecket till 2:3 så blir ditt streck:
Hur långt skulle strecket bli om du skalade det till 4:5?
Det skulle bli 9,6
det går även att multiplicera 12 med 0,8 kom jag på.
Jajust, 4/5=0.8.
Nu funderar du på din rektangel i uppgiften. Den LILLA rektangeln är 8 cm x 14 cm. Kan du ställa upp en ekvation för att räkna ut hur stor den stora rektangeln blir?
Om det känns svårt, använd först skala 1:2 för att göra det lättare för dina tankar. Sedan gör du om med skala 4:5.