Likformhet
Kan du beskriva hur du tänker och vad du hittills gjort.
Jag har inte gjort något ännu? Hade du kunna visa steg för steg hur man gör och vad svaret blir?
Stopp å belägg, det ör inte vi som ska göra dina läxor men vi är beredda att hjälpa dig att förstå.
Du har två likformiga trianglar - börja med arr använda det tlll att beräkna AC.
Hur beräknar man ut det?
Genom att använda att trianglarna är likformiga. Vad innebär det att de är likformiga och hur kan man använda sig av det?
farfarMats skrev:Genom att använda att trianglarna är likformiga. Vad innebär det att de är likformiga och hur kan man använda sig av det?
De ser likadana ut fast de är större eller mindre
Mmm, samma vinklar och att alla sidor växt/krympt med exakt samma faktor för att vara lite utförligare.
Ja men hur ska jag börja för att göra den här uppgiften
Använd likformigheten alltså att alla sidor har växt lika dant dvs om en sida blivit 3ggr läängre så har alla sidor blivit 3ggr längre.
Men jag fatt ju inte, jag får ju ingen hjälp här alls,
Med tanke på hur få sekunder det tog innan du svarade att du inte fattar så har du inte ens försökt.
Tänk på att på mateproven kommer ingen av oss att sitta vid din sida och hjälpa till...
Det vet jag, men just nu behöver jag hjälp med att komma igång med den här uppgiften. Min matte lärare säger alltid till mig att jag behöver bara komma igång för att förstå uppgiften så det vore bra att få lite hjälp nu så jag kan förstå på matte provet!!
Titta på figuren i uppgiften där finns två likformiga trianglar ser du vilka?
Ja det ser jag
En triangelsida är mätt i båda trianglarna och ger längdfaktorn (eller skalan).
Ja och det är de jag sen inte fattar
CB är 8,1 och DE är 4,5 . Det ger skalan. Alltså hur många gånger större CB är än DE men också hur många ggr större AC är ön AD ( som är känd). När du vet AC är det bara att dra bort AD så får du DC.
Lycka till! Måste bryta nu..