Läsa ur Kraft-tid graf
Hej! Behöver verkligen hjälp med att förstå dessa grafer, skulle vara toppen om någon kunde skriva vilken graf som passar in på varje påstående och sedan tydligt beskriva varför! Det enda jag förstår är t.ex hos graf B så är ju kraftresultanten = 0 därför innebär det antingen att bilen kör i konstant v eller är stilla.
KittyKat skrev:hos graf B så är ju kraftresultanten = 0 därför innebär det antingen att bilen kör i konstant v eller är stilla.
Det är korrekt. Grafen B har du redan kopplat ihop med a) och c). Tanken här är att du med hjälp av Newtons 2:a lag ska resonera dig fram till svaret. Det är inte helt lätt. Vi är inte så bra på att tänka i acceleration.
Om du t.ex. kollar på graf A så ser du att kraften inte förändras och att den är positiv. Hur påverkar det en bil som åker åt höger eller vänster? Tänk på Newtons 2:a lag när du funderar.
Peter skrev:KittyKat skrev:hos graf B så är ju kraftresultanten = 0 därför innebär det antingen att bilen kör i konstant v eller är stilla.
Det är korrekt. Grafen B har du redan kopplat ihop med a) och c). Tanken här är att du med hjälp av Newtons 2:a lag ska resonera dig fram till svaret. Det är inte helt lätt. Vi är inte så bra på att tänka i acceleration.
Om du t.ex. kollar på graf A så ser du att kraften inte förändras och att den är positiv. Hur påverkar det en bil som åker åt höger eller vänster? Tänk på Newtons 2:a lag när du funderar.
Låter klokt, men jag förstår inte riktigt hur jag borde tänka med newtons 2a lag (Kraftresultant=m*a) då graferna bara visar enheterna kraft och tid? Förstår inte hur jag ska tänka när tid är en av enheterna?
En bil som åker åt höger, grafen kommer att vara över x-grafen.
En bil som åker åt vänster, grafen kommer att vara under x-grafen.
Jag tänker att på uppgift b) så borde det vara graf A, eftersom att där är krafterna konstanta vilket leder till en konstant acceleration tror jag. Bilen rör sig dessutom åt höger då grafen är över x-grafen. Kan det stämma?
Och på uppgift d) kan det väll då vara graf B eftersom konstant v alltid har kraftresultanten = 0
Och om kraftresultanten = 0 så är ju bilen stilla så då borde uppgift d) vara B också tänker jag? Eftersom på graf B är kraftresultanten = 0
Newtons 2:a lag (NII):
Den verkar du ha koll på. Du skriver
krafterna konstanta vilket leder till en konstant acceleration tror jag
Kolla på NII. Där ser du att . Det betyder att a är konstant om F är konstant (vi antar att bilens massa är konstant). Konstant här betyder att den aldrig förändras, d.v.s om F inte förändras över tid så gör inte a det heller. Jag strök över "tror jag" eftersom du känner till NII så vet du att a är konstant om F och m är konstanta.
I graferna A, B och C ser du att kraften inte förändras över tiden. Den är konstant vilket enligt NII innebär att även a är konstant. (Då kan du begränsa valmöjligheterna för b) och e) ) Nu kommer vi till det kluriga. Hur påverkar en konstant acceleration en bil som rör sig?
Bilen rör sig dessutom åt höger då grafen är över x-grafen
Graferna säger inget om vilket håll bilen åker eller vilken hastighet bilen har. Grafen säger bara hur kraften varierar med tiden. Tack vare att du kan NII så vet du hur accelerationen varierar. Acceleration är förändring av hastighet, d.v.s. med grafen kan du säga hur bilens hastighet förändras.
Det kanske blev lite abstrakt. Det kanske hjälper att tänka att kraften på bilen kommer från en vajer som sitter fast i den.
I graf A ska vi dra med konstant kraft åt höger eftersom kraften är positiv och positiv riktning är höger. Hur påverkar det en bil som rör sig åt höger? Hur påverkar det en bil som rör sig åt vänster?
I graf C är det "tvärt om". Kraften är riktad åt vänster (den är negativ ser vi i grafen). Hur påverkar det en bil som rör sig åt höger? Hur påverkar det en bil som rör sig åt vänster?
I graf E varierar kraften. Då har vi alltså inte en konstant acceleration. Kraften är till en början negativ och blir sedan positiv.
Peter skrev:Det kanske blev lite abstrakt. Det kanske hjälper att tänka att kraften på bilen kommer från en vajer som sitter fast i den.
I graf A ska vi dra med konstant kraft åt höger eftersom kraften är positiv och positiv riktning är höger. Hur påverkar det en bil som rör sig åt höger? Hur påverkar det en bil som rör sig åt vänster?
Mina gissningar:
En bil som rör sig åt höger kommer accelerera.
En bil som rör sig åt vänster kommer att retardera.
I graf C är det "tvärt om". Kraften är riktad åt vänster (den är negativ ser vi i grafen). Hur påverkar det en bil som rör sig åt höger? Hur påverkar det en bil som rör sig åt vänster?
Mina gissningar:
En bil som rör sig åt höger kommer att retardera.
En bil som rör sig är vänster kommer att accelerera.
I graf E varierar kraften. Då har vi alltså inte en konstant acceleration. Kraften är till en början negativ och blir sedan positiv.
Men hur blir det på uppgift f)?
Hur påverkar en konstant acceleration en bil som rör sig?
svar: bilen får väll en konstant kraft också?
Mina gissningar:
En bil som rör sig åt höger kommer accelerera.
En bil som rör sig åt vänster kommer att retardera.
I graf C är det "tvärt om". Kraften är riktad åt vänster (den är negativ ser vi i grafen). Hur påverkar det en bil som rör sig åt höger? Hur påverkar det en bil som rör sig åt vänster?
Mina gissningar:En bil som rör sig åt höger kommer att retardera.
En bil som rör sig är vänster kommer att accelerera.
Ja, det här ser bra ut!
Men hur blir det på uppgift f)?
Som jag sa, så är det lurigt, det här med acceleration. Men för att hastigheten åt höger ska öka så måste bilen påverkas av en kraft åt höger (= en positiv kraft eftersom de har valt höger som positiv riktning). Därefter ska hastigheten minska. Då måste bilen påverkas av en negativ kraft, precis som för din gissning på graf C ovan för bilen åt höger.
Mina gissningar:
En bil som rör sig åt höger kommer att retardera.
bilen får väll en konstant kraft också?
Här verkar det som att du inte ännu har fått koll på vad kraft är. Föremål har inte och kan inte få krafter. En kraft förändrar ett föremåls hastighet (eller form). Föremål kan påverkas av krafter och då förändras deras hastighet eller form. Kraft är alltså inget man har eller får. Det är något som påverkar mig, något som ändrar på min hastighet (eller form).
Men hur blir det på uppgift f)?
Som jag sa, så är det lurigt, det här med acceleration. Men för att hastigheten åt höger ska öka så måste bilen påverkas av en kraft åt höger (= en positiv kraft eftersom de har valt höger som positiv riktning). Därefter ska hastigheten minska. Då måste bilen påverkas av en negativ kraft, precis som för din gissning på graf C ovan för bilen åt höger.
Skulle det kunna vara graf H som är rätt alternativ för uppgift f)? Eftersom bilen först påverkas av en positiv kraft och sedan en negativ som på så sätt gör att bilen först ökar i hastighet och sedan minskar i hastighet?
Det låter logiskt! Det är den enda grafen där kraften först är positiv och sedan negativ. D.v.s. den är först riktad i bilens rörelseriktning och sedan motriktad rörelsen i f).
Okej, vad bra! Så för att sammanfatta lite vad vi kommit fram till så blir väll:
a) B
b) A
c) B
d) B
e) C
f) H
Hur känner du kring svaren?
Du får kolla på e) en gång till. Vilket håll måste kraften vara riktad åt, för att bilen ska minska i hastighet?
Peter skrev:Du får kolla på e) en gång till. Vilket håll måste kraften vara riktad åt, för att bilen ska minska i hastighet?
Jaaa juste! Kraften måste ju självklart vara riktad åt höger för att bilen ska minska i hastighet! Så därför måste det vara graf A på uppgift e).
Vill tacka för all hjälp och för att du tog din tid att hjälpa mig!! Förstår mycket bättre nu om dessa grafer tack vare dina förklaringar. Frågade dessutom min lärare och hon sa att allt var rätt!