Läsa av grafer
Hej! Kan någon snälla förklara hur man tolkar grafer? Jag har extremt svårt med det.
Från 0-0,8 s ökar väl hastigheten. Vid 0,9 sekunder är kurvan plan vilket betyder att det inte finns någon acceleration. Efter 1 s går kurvan ner vilket betyder att hastigheten minskas-retardation? Sedan står gungan still vid 2,5 s och därefter ökar hastigheten igen/acceleration och vid 4,5 s åker gungan med konstant hastighet?? Jag förstår verkligen inte någonting:/ Snällllaaa hjälp
Äpple skrev:Från 0-0,8 s ökar väl hastigheten. Vid 0,9 sekunder är kurvan plan vilket betyder att det inte finns någon acceleration.
Det här är ingen bra uppgift.
Vid 0,9 sekunder (och vid 2,5 sekunder) är farten hög och det är när gungan är i sitt nedersta läge. Men då känner man i rumpan att centripetalacceleration är stor.
Det som är noll då är bara vinkelaccelerationen.
(Och "retardation" är inget bra begrepp alls.)
Jaha. Men jag kan verkligen inte alla grunder. Är det möjligt att jag kan få tips på hur jag ska tänka. T.ex så vet jag att kurvor i en parabel innebär att det finns svängningar osv. Finns det delar på grafer som kan kännetecknas mellan alla? Tack så himla mycket Pieter för all hjälp!
Äpple skrev:
Är det möjligt att jag kan få tips på hur jag ska tänka. T.ex så vet jag att kurvor i en parabel innebär att det finns svängningar osv.
Exemplet med gungan är olyckligt eftersom det är accelerationer i olika riktningar.
Det är enklare med till exempel hopp på en studsmatta.
(källa)
Den gröna linjen ger hastigheten när man är i luften, den blåa höjden över mattan, den röda är accelerationen.
Accelerationen är konstant i luften, -1 g = -9,8 m/s2, båda på väg upp ("retardation"?) och på väg ner.
Det finns också en fas där man accelereras uppåt, av studsmattan. Dessa kurvor kan du försöka rita in (hastigheten vid vändpunkt är redan angiven).