Längdkontaktion
Hej,
Jag försöker förstå en fråga på min distanskurs. såhär står det ordagrant:
"Vilken fart relativt observatören krävs för att den observerade längden skall bli 75% av vad kroppens längd är då den är i vila relativt observatören."
Okej, så jag förstår att jag ska använda mig av formeln:
Men jag fattar inte riktigt vad uppgiften går ut på, tycker frågan känns ganska grammatiskt fel.
Tack på förhand!
Meningen är väl inte så elegant, men jag tycker den är grammatisk.
Du har nånting bredvid dig som du mäter längden på. Sedan skickar du iväg grejen med farten v och observerar dess längd. Den nu observerade längden är 75% av vad du mätte upp först. Hur fort rör sig grejen relativt dig?
Underförstått att den längd man mäter är i den riktning som grejen rör sig i.
Det skall inte vara bokstaven i din formel, det skall vara som i längd. När observatören rör sig, blir längden som observatören mäter upp kortare än vad en "stillastående" observatör mäter upp. I det här fallet gäller det att längden som den snabbrörliga observatören är 75 % av vad den stillastående mäter upp, så . Du skall alltså lösa ut hastigheten ur ekvationen .
Okej, tack.
Tänker jag helt fel om jag löser ut v genom att:
Tänker jag helt fel nu?
Det som står sist är uppenbart fel (0,75 är inte ungefär lika med 1 i det här sammanhanget). Det har försvunnit ett c^2 lite tidigare.
Aa jag vet inte hur jag tänkte riktigt, har suttit med den här uppgiften i flera dagar, förstår fortfarande inte. Jag löser tyvärr inte uppgiften, känns som det bara blir mer fel ju mer jag krånglar.
:(
Det är rätt så här långt: . Multiplicera båda sidor med . Lös ut . Dra roten ur.
Det är inte som är 0,5625.
Själv skulle jag behålla så länge som möjligt (jag är alldeles för lat för att ha lust att skriva så många siffror):
och möjligen sätta in ett siffervärde på slutet. Det verkar i alla fall stämma med ditt svar.
Svaret och uträkningen ser helt rätt ut. Men tänk på noggrannheten i värdena med, använd bara så många decimaler som det minst noggranna värdet i uträkningarna har, och kom också ihåg att skriva ut enheten i svaret. Vad siffrorna betyder är en viktig del i fysik :)
Smaragdalena skrev:Själv skulle jag behålla så länge som möjligt (jag är alldeles för lat för att ha lust att skriva så många siffror):
och möjligen sätta in ett siffervärde på slutet. Det verkar i alla fall stämma med ditt svar.
Håller på med samma fråga och har problem att lösa ut v. Vad händer på rad 2 här? Ett försvinner ju?
Gör en ny tråd om din fråga, även om den handlar om samma uppgift! Visa hur långt du har kommit och var du kört fast. /moderator