Lämplig nivå för introduktion av kombinatorik
Jag förstår verkligen inte varför detta introduceras (om detta nu stämmer) först i Matte 5! Det är alltså först då man lär sig att t ex lösa detta problem: du ska skapa en spellista med 5 låtar, i hur många olika ordningar kan dessa låtar spelas upp på?
Jag tycker att det mesta i Matte 2(!) ser ut att vara mer avancerat än vad som krävs för att lösa ovanstående problem. Är det bara jag som tycker att en introduktion till t ex fakultet, permutationer och kombinationer borde ingå betydligt tidigare än i Matte 5?
Du kan lösa mycket av detta med Ma1-kunskaper, alltså att det finns 5.4.3.2.1 sätt att skapa en spellista med 5 låtar. Min åsikt är att det är fullständigt onödigt att lära sig de krångliga beteckningarna tidigare än Ma5.
Okej, håller med om krångliga beteckningar, men får man lära sig tidigare att det är så man löser det? Blev bara nyfiken, för att jag har frågat flera bekanta som läst upp till Ma2 (några som nyligen pluggat på gymnasiet) om de fick lära sig hur man löser detta. Flera svarade att de inte fick lära sig det och gissningen var att man löser det med 5*5, och de blev väldigt förvånade att de inte fick lära sig detta. Men men, det är ju bara anekdotiskt.
Kombinatorik introduceras redan i Ma1, i delen som handlar om sannolikhet och statistik. :)
Aha, tack då vet jag! :)
Varsågod! :)
I näst senaste upplagan av M50001c återfinns fakultetsbegreppet på en temasida
Motsvarande sida saknas i senaste upplagan och har ersatts med en om programmering. Sedan kan en lärare välja att ta upp ett begrepp även om det inte är i boken eller ämnesplanen om det upplevs relevant.