Lagar om inrikes vägtransporter
Hej!
Jag har en fråga som lyder såhär:
"Det finns två standardavtal som används vid inrikes vägtransporter i Sverige. Sveriges Åkeriföretag har transportavtalet Alltrans 2007. Det andra är NSAB 2000 som tagits fram av Nordiskt Speditörförbund. Det finns även en lag som reglerar vägtransporter "Lag om inrikes vägtransport".
Den här lagen är tvingande dvs man får inte avtala så att någon part (fraktare eller beställare) får sämre avtalsvillkor än dem som står upptagna i lagen. Det här betyder att lagen och de två olika avtalen är ganska lika.
Diskutera varför de här standardavtalen ändå finns och vilka fördelar det kan finnas med dem."
Jag förstår inte riktigt frågan, varför dom ändå finns? Ja dom finns väl för att reglera ansvaret mellan beställare och transportör och samma sak med fördelar, för deras trygghet veta vad som gäller. Ska jag bara beskriva lagarna? Eller vad missar jag?
Tack snälla för all hjälp :)
Mvh, Cecilia
Fördelen med standardiserade bestämmelser som Alltrans och NSAB (det är nu NSAB 2015 som gäller) är som du är inne på; avtal som grundas på dessa reglerar transport- och lagringsbetingelser, ansvarsfrågor, försäkringsfrågor m.m. mellan parterna. Lagen kan ställa minimikrav men räcker alls inte som transportavtal. Just standardiseringen av bestämmelserna har också samma fördelar som annan standardisering, att de omfattar det de oftast ska omfatta, att de inblandade vet vad som gäller och att risken för missförstånd och felhandlingar minskar.
Ska du diskutera detta behöver du inte nödvändigtvis beskriva lagen och avtalsbestämmelserna i detalj, men du kan gärna se igenom dem och notera likheter och skillnader. De finns lätt tillgängliga på webben.