7 svar
483 visningar
Mohammed Dakak 12
Postad: 29 jun 2022 22:27

Laboration 1: Rörelse

Laborationen går ut på att bestämma utgångshastigheten hos en kula som rullar ned från ett bord. Alltså hastigheten som kulan har i det ögonblick kulan lämnar bordet ska bestämmas.

Laborationen ska inte utföras utan vi ska hitta på egen mätdata. Jag är lite osäker på var ifrån jag ska börja, och vet inte riktgt hur jag ska räkna ut utgångshastigheten, någon som kan hjälpa mig komma igång?

Jag satsar för ett A i kursen och skulle uppskatta om kan förklara lite till mig om labben, särskilt de som har redan haft och arbetat med den.

 

Tack i förhand alla!

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 29 jun 2022 22:46
Mohammed Dakak skrev:

Laborationen ska inte utföras utan vi ska hitta på egen mätdata.

Dumheter, tycker jag. När jag upptäcker att en student gör så blir det en anmälan till disciplinnämnden!

Men ja, meningen är väl att du ska addera lite brus från en slumpgenerator till en teoretisk kurva.

Yngve Online 40279 – Livehjälpare
Postad: 30 jun 2022 08:10
Mohammed Dakak skrev:

Jag är lite osäker på var ifrån jag ska börja, och vet inte riktgt hur jag ska räkna ut utgångshastigheten, någon som kan hjälpa mig komma igång?

Ange att bordsytan är horisontell så att kulan endast har en horisontell hastighet då den rullar över kanten.

De mätvärden du då behöver hitta på är endast bordsytans höjd över golvet och det horisontella avståndet mellan bordskanten och kulans nedslagsplats.

Använd formlerna för fritt fall för att ta reda på under hur lång tid kulan befinner sig i luften och använd sedan detta tillsammans med avståndet till nedslagsplatsen för att beräkna den horisontella utgångshastigheten.

Yngve Online 40279 – Livehjälpare
Postad: 30 jun 2022 08:13 Redigerad: 30 jun 2022 08:24
Pieter Kuiper skrev:

Dumheter, tycker jag. När jag upptäcker att en student gör så blir det en anmälan till disciplinnämnden!

Enligt instruktionerna ska ju eleverna hitta på egna mätvärden. Då är det inte relevant med någon disciplinnämnd.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 30 jun 2022 08:24
Yngve skrev:
Pieter Kuiper skrev:

Dumheter, tycker jag. När jag upptäcker att en student gör så blir det en anmälan till disciplinnämnden!

Enligt instruktionerna ska ju eleverna ska hitta på egna mätvärden. Då är det inte relevant med någon disciplinnämnde.

I det här fallet, ja! Jag utgår från att Pieter menar "om man upptäcker det när studenterna förväntades ha gjort laborationen på riktigt, men de har fejkat sina siffror".

Yngve Online 40279 – Livehjälpare
Postad: 30 jun 2022 08:26
Smaragdalena skrev:

I det här fallet, ja! Jag utgår från att Pieter menar "om man upptäcker det när studenterna förväntades ha gjort laborationen på riktigt, men de har fejkat sina siffror".

Självklart är det så, men det var en olycklig formulering som riskerar att skrämma upp TS i onödan.

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 30 jun 2022 10:06 Redigerad: 30 jun 2022 10:06
Yngve skrev:
Självklart är det så, men det var en olycklig formulering som riskerar att skrämma upp TS i onödan.

Det är dumheter att skolan lär ut hur man ska fejka data à la Jan Hendrik Schön osv. 

Och jag skrev ju till och med hur man ska göra. Du Yngve skrev inte att lägga till lite slumpmässiga avvikelser, för det behövs nog om man vill få A. 

Yngve Online 40279 – Livehjälpare
Postad: 30 jun 2022 10:56
Pieter Kuiper skrevOch jag skrev ju till och med hur man ska göra. Du Yngve skrev inte att lägga till lite slumpmässiga avvikelser, för det behövs nog om man vill få A. 

Det beror på hur uppgiften är formulerad. Om metoden inte är angiven så är det fritt att välja den själv. Och då bör enkla lösningar premieras.

Svara
Close