Den här stycket förstår jag inte: "Felkällor är som händer under utförandet av laborationen är att kraftgivare kan ge fel mätvärden på grund av svängningar mellan siffror i kraftgivare vilket gör att resultat inte kan vara helt exakta. Vi kan hantera detta genom att använda flera kraftgivare för att säker ställa resultaten."
Vad är en kraftgivare?
Varför skulle resultatet bli bättre med flera kraftgivare?
För övrigt finns andra konstiga termer som "labquest", "loggerpro" och "reaktionsgraden". Du har glömt stor bokstav i början av en mening "slutsatsen Arkimedes princip..." med mera.
Bra!
Några grejer som jag tycker skulle kunna förbättra den:
- Under punkten materiel, när du nämner loggerpro och labquest kraftgivare så kan du med några meningar beskriva vad det är för något. Lägg in någon bild/foto så förstår man lättare hur saker hänger ihop och fungerar.
- Lägg till skissen som illustrerar kraftsituationen, och hur materielen kan mäta dessa krafter, och visa vad kraftdifferensen representerar.
- "reaktionsgrad" är inte ett vedertaget ord i sammanhanget. Försök att skriva om den meningen eftersom den är så lång och blir osammanhängande. Försök dela upp den i kortare meningar med punkt och stor bokstav
- I metod så skriver du att du använder skjutmåttet till att beräkna dess volym, men det är otydligt vilken volym det är du mäter. Förtydliga.
- Försök att visa i diskussionen, varför du tyckte att resultatet överensstämde bra med teorin. Hänvisa till din resultattabell när du förklarar detta. Finns det något mätvärde som inte riktigt stämmer så bra? Kommentera isåfall det och försök ge en förklaring.
- Försök förklara lite bättre hur du kan åtgärda felkällan med din kraftgivare? Menar du att prova annan typ av kraftmätare, eller annat?Kan du uppskatta hur stort fel dessa svängningar gav.
- Du mätte någonting med skjutmått också, kan du hitta någon slags felkälla i den mätningen, och uppskatta hur stort fel denna felkälla kunde ge?
Jag har ritat krafterna men jag är inte säker om det rätt
Justde, där har du lagt in några bilder. Men du måste använda bilder som är relevanta i utförandet av labben. I dina bilder ser vikten ut att flyta i vattnet. Så var väl inte fallet när du utförde labben, eller hur? Det blir mycket enklare för läsaren att förstå när du i den löpande texten förklarar att vikten är nedsänkt i vatten, också har bild som visar hur det ser ut när vikten är nedsänkt i vattnet.
Du har ritat krafterna på olika sätt i figuren för mässing och figuren för aluminium så du är osäker på hur du ska rita, eller hur?
Såhär har du skrivit:
En skiss ritades för att illustrera krafter som verkar på cylinder inklusive lyftkraften och tyngden.
Mätningar börjades med mätning av cylinder på luften och sedan nedsänkt i vatten. mätvärden noterades för båda fallen.
Det räcker om du ritar två principskisser(eftersom skisserna ju ser ungefär likadana ut oberoende vilken tyngd du använder). Dvs
- En principskiss hur kraftsituationen ser ut med tyngden i luft,
- och en principskiss på hur kraftsituationen ser ut med tyngden i vatten.
Kan du försöka rita dem och lägga upp här? Det du ska tänka på när du ritar principskisserna är att
- Det är tre krafter som verkar på tyngden:
- Lyftkraften från vattnet.
- Kraften som din kraftgivare utövar på tyngden (dvs den kraft som du avläser på datorn), du kan kalla den för respektive .
- Tyngdens tyngdkraft .
- Kraftpilarnas längd kommer ju att bli lite olika långa beroende på vilket material det är i tyngden, men eftersom det är principskisser så spelar det inte så stor roll, välj tex mässing i principskissen (att kafterna är olika stora i de olika materialfallen framgår istället av din tabell). Det viktiga i principskisserna är kraftsumman från de krafter som verkar på tyngden ska vara noll.
tack