Labbrapport
Vattnets surhet mäts med hjälp av pH som är ett logaritmiskt mått på surhet, det vill säga på aktiviteten av vätejoner (H+) i en lösning. pH-värdet mäts vanligen genom en elektrod eller med en pH-indikator, en kemisk förening som har olika färg vid olika pH. För att mäta effekten av lågt pH-värde i vattendrag använder man ibland biologiska indikatorer (tex artsammansättning av bottendjur) som är bra när det gäller att se effekter över längre tid, eftersom organismerna som lever i vattnet påverkas av den sämsta vattenkvaliteten. pH-värdet har även stor betydelse i människokroppen och påverkar flera biokemiska reaktioner. Olika metoder har olika fördelar och användningsområden.
Syfte och frågeställning: Syftet är att mäta pH med hjälp av en indikator samt att bedöma indikatorns tillförlitlighet. Frågeställningen är - vilka pH-värden har fem olika lösningar och hur tillförlitliga är värdena?
Material och metoder: Material: Rödkål, kastrull, kaffefilter, dricksglas, vätskor att testa pH på (vatten, vinäger, läsk, tvållösning mm). Metoder: Skär en bit rödkål i fina strimlor. Koka strimlorna i en kastrull med vatten tills vattnet blir rödvinsfärgat och låt svalna. Filtrera genom kaffefilter och ta till vara på det som rinner igenom filtret. Detta extrakt (rödkålssaft) är din pH-indikator. Testa olika vätskor (ca 20 ml) som du tror har olika pH. Välj ganska färglösa lösningar, t.ex. vinäger, citronsaft, Seven up, en tvållösning, kranvatten, sjövatten eller något annat. Sätt försiktigt droppvis- eller kaffeskedsvis rödkålsextraktet till de olika lösningarna. Fortsätt tills man kan observera färgomslag. Anteckna vad de olika lösningarna får för färg, gärna med målande färgbeskrivningar. Håll mot vitt papper vid avläsningen.
.......................................................................................................................................................................................
Jag vet inte hur jag ska börja med den. Jag vet inte hur jag kan veta vilka ph värden de olika lösningar kommer ha efter och vad de hade innan. Känner mig lite seg med det här. Kan någon hjälpa mig med att börja och förklara hur man börjar med det?
Det var en konstig beskrivning! Du skulle möjligen kunna ordna olika lösningar efter stigande pH med hjälp av rödkålsavkoket, men om du inte har några lösningar med känt pH kan du inte avgöra om ett pH-värde är 4 eller 5, exempelvis.
Jag vet inte ens vilket pH värde har rödkålssaft. Men hur skulle jag ändå mäta pH värde när jag endast lägger exempelvis citronsaft på rödkålssaft?
Jag tycker det är en helkonstig uppgift. Fråga din lärare hur det är tänkt att fungera (och skriv gärna förklaringen här, så att vi får veta också!).