Kvantitativ och kvalitativ analys
Hej, jag sitter med den här klassikern:
a) Välj ut en kvalitativ analys eller en kvantitativ analys som du utför i din vardag eller någon gång har utfört. Beskriv hur den går till och vad denna analys innebär.
b) Tänk nu ut en analys, som går att göra mer noggrant i ett laboratorium. Förklara utförligt hur denna går till. Det kan vara antingen en kvantitativ eller kvalitativ metod. Här behöver du söka fakta i minst 2 källor och jämföra dessa.
På uppgift a) har jag skrivit detta - är det en kvalitativ analys, att använda sig av pH-papper?
"I mitt arbete möter jag dagligen situationer där jag måste identifiera vilket ämne ett visst rengöringsmedel innehåller. Oftast handlar detta om rengöringsmedel som har identiska flaskor men saknar etikett (då de ramlat av eller skadats). De innehåller då antingen natriumhydroxid eller citronsyra. Jag använder mig utav pH-papper och bestämmer utifrån resultatet vilket av dessa ämnen som medlet innehåller, vilket gör att jag kan hantera och förvara kemikalien på ett riktigt och säkert sätt."
På uppgift b) skriver jag om hur man kan bestämma mängden silverjoner i en lösning. Har jag förstått det rätt; om man löser silvernitrat AgNO3 i destillerat vatten, och tillsätter en lösning av NaCI - en vit fällning bildas. Man kan då filtrera bort vattnet, väga fällningen och på så vis beräkna jonerna? Grovt förenklat såklart, jag har inte börjat gå in på djupet än!
pH-papper är en kvantitativ (eller semikvantitativ) metod eftersom du kan bestämma hur mycket vätejoner lösningen innehåller, alltså ett pH-värde. Det finns en äldre variant som kallas lackmuspapper. Det anger bara om lösningen är sur eller basisk. I så fall blir det en kvalitativ metod.
b) skulle jag säga att du har gjort rätt.
Teraeagle skrev:pH-papper är en kvantitativ (eller semikvantitativ) metod eftersom du kan bestämma hur mycket vätejoner lösningen innehåller, alltså ett pH-värde. Det finns en äldre variant som kallas lackmuspapper. Det anger bara om lösningen är sur eller basisk. I så fall blir det en kvalitativ metod.
b) skulle jag säga att du har gjort rätt.
Tack!