kvantgravitation?
Hur mäter man kvantgravitation? jag går i nian !!
genuis skrev:Hur mäter man kvantgravitation? jag går i nian !!
Om du går i nian behöver du överhuvudtaget inte bekymra dig om något som börjar på kvant.
men vi har det och jag kan inte fatta :(
Skicka bild på din uppgift isåfall.
genuis skrev:men vi har det
Är du säker på att du läst rätt?
En rimlig fråga i nian skulle vara: "Hur mäter man gravitationskraft?"
Det andra skulle jag inte kunna svara på. Det finns inte heller någon riktigt accepterad teori för kvantgravitation försåvittjagvet (snårteori är redan nästan bortglömd verkar det som). Och ingen har detekterat graviton-partikeln.
Det finns tankar om hur man skulle kunna mäta kvantgravitation och och det finns många olika varianter och definitioner av vad kvantgravitation är. Wikipedia har en översiktssammanfattning av ämnet, dessvärre blandar artikeln ihop vissa begrepp, men för årskurs 9 bör den vara mer än tillräcklig: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_gravity
För ett kvantiserat (gravitations)fält måste man kunna skapa "entangled states" av superponerade tillstånd. Om man sedan uppnår en rimlig rumslig separation ska man kunna kollapsa (läsa av) sammanflätade tillstånd och mäta effekten av sammanflätningen, vilket är ett av flera möjliga sätt att "mäta" kvantgravition.
Genom din skola har ni förhoppningsvis en prenumeration på PRL, annars får du säga till din lärare att uppgiften åtminstone kräver att man har tillgång till de senast publicerade rönen inom området. Här är en länk till en bra artikel som tar upp bakgrunden samt beskriver ett möjligt sätt att mäta kvantgravitation (den experimentella variant jag beskrev i inledningen) om det hade funnits bättre mätinstrument
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.119.240401
Men för att kunna mäta effekter på så små nivåer måste vi som sagt först bli mycket bättre på att mäta väldigt svaga gravitationskopplingar. Här är ett av de mest lovande exemplen hittills
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk2949
Det finns många fler möjliga teoretiska angreppsvinklar och den kanske ledande experimentella forskningsgruppen på kvantgravitation leds av Aspelmeyer, här är en länk till deras grupp: https://aspelmeyer.quantum.at/research/
Där kan du läsa om andra experimentuppställningar som inte kräver att man använder galaxer som försöksobjekt.
D4NIEL skrev:Det finns tankar om hur man skulle kunna mäta kvantgravitation och och det finns många olika varianter och definitioner av vad kvantgravitation är. Wikipedia har en översiktssammanfattning av ämnet, dessvärre blandar artikeln ihop vissa begrepp, men för årskurs 9 bör den vara mer än tillräcklig: https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_gravity
För ett kvantiserat (gravitations)fält måste man kunna skapa "entangled states" av superponerade tillstånd. Om man sedan uppnår en rimlig rumslig separation ska man kunna kollapsa (läsa av) sammanflätade tillstånd och mäta effekten av sammanflätningen, vilket är ett av flera möjliga sätt att "mäta" kvantgravition.
Genom din skola har ni förhoppningsvis en prenumeration på PRL, annars får du säga till din lärare att uppgiften åtminstone kräver att man har tillgång till de senast publicerade rönen inom området. Här är en länk till en bra artikel som tar upp bakgrunden samt beskriver ett möjligt sätt att mäta kvantgravitation (den experimentella variant jag beskrev i inledningen) om det hade funnits bättre mätinstrument
https://journals.aps.org/prl/abstract/10.1103/PhysRevLett.119.240401
Men för att kunna mäta effekter på så små nivåer måste vi som sagt först bli mycket bättre på att mäta väldigt svaga gravitationskopplingar. Här är ett av de mest lovande exemplen hittills
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adk2949
Det finns många fler möjliga teoretiska angreppsvinklar och den kanske ledande experimentella forskningsgruppen på kvantgravitation leds av Aspelmeyer, här är en länk till deras grupp: https://aspelmeyer.quantum.at/research/
Där kan du läsa om andra experimentuppställningar som inte kräver att man använder galaxer som försöksobjekt.
Känns tveksamt att en grundskola skulle ha prenumeration på PRL, eller att man förväntar sig att någon i grundskolan ska kunna läsa artiklar på den nivån?
Hondel skrev:Känns tveksamt att en grundskola skulle ha prenumeration på PRL, eller att man förväntar sig att någon i grundskolan ska kunna läsa artiklar på den nivån?
Jag har svårt att se hur man annars skulle kunna förklara kvantgravitation och vad det egentligen är man mäter. Man kan inte förenkla vad som helst hur mycket som helst. Då kommer det bara bli ett totalt meningslöst skådespel där läraren låtsas förstå vad hen frågar, eleven låtsas förstå frågan och svarar med några överförenklade populärvetenskapliga missuppfattningar som läraren i sin tur låtsas förstå.