Kvalitativ analys eller en kvantitativ analys.
Hej
Min uppgift lyder.
a) Välj ut en kvalitativ analys eller en kvantitativ analys som du utför i din vardag eller någon gång har utfört. Beskriv hur den går till och vad denna analys innebär.
b) Tänk nu ut en analys, som går att göra mer noggrant i ett laboratorium. Förklara utförligt hur denna går till. Det kan vara antingen en kvantitativ eller kvalitativ metod.
Jag sitter helt fast i vad jag ska välja som jag använder i vardagen..
Någon som har nått förslag av vad man kan välja som används i vardagen och i labben?
Helt stilla i huvudet just nu och det jag kan googla mig fram är inte aktuellt för mig.
Kvalitativt är när du gör bedömningar som 'mer eller mindre' eller 'ja eller nej'. Kvantitativt är när man involverar siffror eller väldefinierade mått.
Analys är det tveksamt om man någonsin gör i vardagen. I vardagen gör man mer heuristiska bedömnigar -- men man får tolka det snävt som att man bara gör en bedömning utifrån någon form av mätning.
Några spontana exempel:
Du öppnar fönstret på morgonen och anmärker att det är kallare än igår (kvalitativt). Du går och kollar på hushållstermometern som är utanför fönstret och temperaturvärdet är mycket riktigt lägre än igår (kvantitativt).
Du funderar på hur du ska cykla till en kompis och vet från erfarenhet att vägen genom naturreservatet är snabbare än vägen genom villakvarteret även om båda når målet (kvalitativt). Du tar upp google maps och verifierar att vägen genom naturreservatet mycket riktigt är 3min snabbare (kvantitativt).
Du kokar pasta och smakar av om det blivit mjukt nog än. Du mäter ju inte hårdheten strikt men bedömer likväl om det är mjukt nog (kvalitativt). Kvantitativ mätning av pasta gör man nog aldrig... All typ av avsmakning så som att kolla sältan hos soppa är kvalitativ.
Det närmaste jag tycker man kommer till analys i vardagen är vid inköp. Du vill köpa något och gör en bedömning av hur 'värt' det är men analysen är inte kvantitativ utan bara kvalitativ. Jag kollar på fem olika ryggsäckar och värderar dem i relation till pris och bestämmer mig sedan för att något är 'mest prisvärt'. Men jag kan ju inte egentligen sätta ett numeriskt värde på att en ryggsäck är 'numeriskt bäst' så bedömningen (så som jag tolkar den) kommer vara kvalitativ. När jag väl valt produkten och väljer mellan återförsäljare av samma produkt så är analysen däremot (dugligt) kvantiativ då jag kan jämföra dem på en numerisk skala (totalpris).
Kvalitativt är när du gör bedömningar som 'mer eller mindre' eller 'ja eller nej'.
Nej, kvalitativt är "Vad är detta?", t ex är det vita pulvret socker eller salt.
Smaragdalena skrev:Kvalitativt är när du gör bedömningar som 'mer eller mindre' eller 'ja eller nej'.
Nej, kvalitativt är "Vad är detta?", t ex är det vita pulvret socker eller salt.
Jag skulle säga att en 'Vad är detta?'-fråga är något som kan bedömas som 'ja eller nej'.
Om jag avgör att ett pulver är ett salt så är det ju ett ja på frågan 'Är det ett salt?'.
Skillnaden mellan 'Vad är detta?' och 'Är det ett salt?' ligger att den ena är öppen och den andra är sluten, men båda är kvalitativa.
Edit: Sedan kan vi tydliggöra att klassifikation är en form av kvalitativ analys.
"Är soppan för salt?" är en fråga som kan besvaras med ja eller nej. "Är soppan för salt?" är en kvantitativ fråga, inte en kvalitativ (även om man inte mäter det med siffror). Man skulle kunna avgöra hur mycket natriumklorid det finns i soppan genom att mäta upp en volym av soppan, tillsätta silverklorid i överskott, filtrera bort fällningen och väga den.
"Är det här salt eller socker?" är en kvalitativ fråga som inte kan besvaras med ja eller nej. Man skulle kunna avgöra om det finns kloridjoner i pulvret genom att lösa upp lite av pulvret och tillsätta silvernitrat och se om det bildas en fällning eller inte.
Smaragdalena: "Är soppan för salt?" är en kvantitativ fråga, inte en kvalitativ (även om man inte mäter det med siffror).
Håller inte med om det och min primära invändning är just att du fokuserar på frågan när en fråga i regel inte är kvantitativ eller kvalitativ. Den kan vara kvantitativ om den explicit involverar en siffra men även i det fallet så är de flesta frågor kvalitativa till sin natur.
Kvalitativ-kvantitativ-distinktionens hela syfte är att påpeka att man kan hålla på med siffror eller så kanske man inte håller på med siffror. Sedan pratar man främst om analys och påståenden -- inte om frågor.
Kvalitativa och kvantitativ påståenden: "Vattnet är för salt för att drickas" och 'Vattnet har en salthalt på 6%"
Kvalitativ och kvantitativ analys: "Jag jämför foton av stjärnor för att bedöma vilka som är varmare eller kallare genom att kolla på färgen", och "Jag jämför spektrum (våglängd-intensitetsserier) från stjärnorna för att bedöma deras temperaturer inom felgränser"
Kvaltiativ analys kan resultera i kvantitativa påståenden. Kvantitativ analys kan resultera i kvalitativa påståenden. Kvantitativ analys kan tillämpas på kvalitativ data. Osv.
I utbildningssammanhang är jag främst intresserad av att kunna skilja mellan kvantitativa och kvalitativa påståenden. Vid ett experiment med en pendel så finner jag lätt kvalitativt att en längre pendel har längre period, men en kvalitativ analys krävs för att jag ska kunna nå den kvantitativa slutsatsen att perioden är proportionell mot kvadratroten av längden (där ^1/2 är den kvantitativa informationen).
Orden kvalitativt och kvantitativt är inte väldefinierade och varierar i olika fält men den underliggande definitionen är ändå siffror-ej siffror. Men att kategorisera frågor (förutom i opinionsundersökningssammanhang) har jag aldrig stött på så jag behöver bakgrund/källa för att förstå sammanhanget.
Vi har tydligen lärt oss det här på olika sätt. Jag har lärt mig att kvantitativa frågor KAN be svaras genom mätningar, medan kvalitativa frågor inte kan besvaras via mätningar. När jag läste oorganisk kemi hade vi kvantitativ analys, där vi skulle ta reda på t ex hur många gram nickel det fanns i ett visst prov, och kvalitativ analys, där vi skulle ta reda på vilka joner som fanns i ett visst prov.
Jag vet inte om vi har lärt oss olika saker -- men jag tror att du har hittat på termen kvantitativ/kvalitativ fråga. Jag får göra tolkningen att du tänker att en kvantiativ fråga är en fråga som har ett förväntat kvantitativt svar eller angripas med en kvantitativ metod medan jag inte tycker att det är en hjälpsam definition och har aldrig sett konceptet i litteraturen.
Att klassificera "Är soppan för salt?" som kvalittativ eller kvantitativ tror jag inte går att göra på ett unikt sätt. Om jag smakar på soppan så är min metod kvalitativ och om jag mäter salthalten med en prob är min metod kvantitativ. Metoden är inte bunden till frågan.
Men själva begreppet som förekom i Yes Emma's inlägg var analys. Om du tycker mina hastigt skrivna exempel på analys i vardagen var dåliga så kan du gärna kritisera dem eller lägga till egna förslag. Vill du fortsätta diskussionen kring koncepten kva-fråga så behöver jag som sagt se någon källa på konceptet då jag inte förstår det.