Kvadreringsregeln steg för steg
Hej!
Håller på att lösa en uppgift som lyder följande:
Jag vet att svaret ska bli 3 - 16x2 (d.v.s -16x2 + 3)
Jag måste dock ha hjälp med att lösa uppgiften steg för steg.
Tack så mycket på förhand
//Helmut
Börja med att byt plats på och 4x i första parentesen. Känner du igen det då? Tips: det är inte kvadringsregeln, utan konjugatregeln du ska använda.
Du ser ju visst att att det är samma tal som multipliceras med sig själv, enda skillnaden är att du har vint på talet i andra parantesen. Tänk dig att talet ser så där ut istället: (4x + √3)^2
Du behöver egentligen inte lära dig konjugatregeln och kvadreringsreglerna förrän i ma2, när du behöver kunna dem för att kunna använda dem baklänges. Du klarar dig hela vägen genom Ma1 om du bara kan vanlig parentesmultiplikation, så se till att bli säker på det först! Använd den metoden för att multiplicera ihop de båda parenteserna i din uppgift.
Bilal_mishmish22 skrev:Du ser ju visst att att det är samma tal som multipliceras med sig själv, enda skillnaden är att du har vint på talet i andra parantesen. Tänk dig att talet ser så där ut istället: (4x + √3)^2
Nej det stämmer inte. I den ena parentesen är det ett plustecken men i den andra är det ett minustecken mellan termerna.