6 svar
183 visningar
Noel Forsberg behöver inte mer hjälp
Noel Forsberg 5
Postad: 19 mar 2021 10:58 Redigerad: 19 mar 2021 11:58

Kvadrat i triangel problem

Ett problem vi nyss fick på ett matteprov beskrivs genom att det finns en kvadrat i en triangel, kvadratens sidor är okända. Triangeln är likbent och spetsig, höjden är 16 cm och basen 14 cm, alltså är en stor kvadrat inskriven utanför triangeln. Kvadraten lokaliserar sig längst ner i mitten av tringeln och tar upp så mycket plats som möjligt. Ignorera 16-5 och 5 eftersom det var fel, detta var en persons svar men de andra måtten och själva bilden är rätt. Tack för bilden förresten!

Frågan är då vad kvadratens sidor är, svara i decimal.

 

Laguna Online 30390
Postad: 19 mar 2021 11:19

Om man förstår problemet måste det gå att rita.

Vad menar du med "inskriven utanför"? Inskriven betyder att den är inuti.

Louis 3570
Postad: 19 mar 2021 11:25 Redigerad: 19 mar 2021 11:34

Menar du inskriven i triangeln?

(cm)
Kvadratens sida: s
Höjden i topptriangeln: 16-s
Basen i topptriangeln: s
Höjden i stora triangeln: 16
Basen i stora triangeln: 14
Likformighet löser det hela.

Om figuren är så här:

(cm)

Noel Forsberg 5
Postad: 19 mar 2021 11:49 Redigerad: 19 mar 2021 11:59
Laguna skrev:

Om man förstår problemet måste det gå att rita.

Vad menar du med "inskriven utanför"? Inskriven betyder att den är inuti.

Tänk dig en tringel med 16 cm i höjd och 14 i bas, då kan man även tänka sig en rektangel utanför den. Alltså med de måtten man får kan man skapa en rektangel utanför, den kom med i provet och min lärare sa att jag skulle skriva det, ordvalet "inskriven" kanske inte var det bästa men hoppas ni förstår. Och jag vet inte hur man ritar på den här hemsidan, det är varför jag inte ritade haha!

Noel Forsberg 5
Postad: 19 mar 2021 11:52 Redigerad: 19 mar 2021 11:52
Louis skrev:

Menar du inskriven i triangeln?

(cm)
Kvadratens sida: s
Höjden i topptriangeln: 16-s
Basen i topptriangeln: s
Höjden i stora triangeln: 16
Basen i stora triangeln: 14
Likformighet löser det hela.

Om figuren är så här:

(cm)

Jag förstår hur du tänker men detta blev inte svaret, lösningen var 16/14=x-16/x eller något liknande. Tror svaret var 7,5 men förstår inte hur det blev det utifrån informationen vi fick, jag posta detta eftersom jag ville veta varför och hur detta går ihop. Men tack för svaret!

Louis 3570
Postad: 19 mar 2021 12:11 Redigerad: 19 mar 2021 12:40

"5" i figuren ska föreställa "s", som du kallar x. Tyvärr har textdelen i ritprogrammet som jag använt i alla år slutat fungera i nya Windows-versioner. Och jag är inte så bra på att skriva på frihand.

Den ekvation jag får är just den som du anger, fast med 16-x, inte tvärtom.

Och jag får svaret 7*16/15 7,5 cm.

Vad du svarade Laguna om "rektangel utanför" förstår jag inte alls.

Noel Forsberg 5
Postad: 19 mar 2021 14:06
Louis skrev:

"5" i figuren ska föreställa "s", som du kallar x. Tyvärr har textdelen i ritprogrammet som jag använt i alla år slutat fungera i nya Windows-versioner. Och jag är inte så bra på att skriva på frihand.

Den ekvation jag får är just den som du anger, fast med 16-x, inte tvärtom.

Och jag får svaret 7*16/15 7,5 cm.

Vad du svarade Laguna om "rektangel utanför" förstår jag inte alls.

Ja det är svårt att förklara men det har nästan inget med ekvationen och svaret att göra, det fanns bara på provpappret så tänkte nämna det här också, kanske var lite onödigt...

Svara
Close