Kvaderingsregeln baklänges
Vet inte riktigt hur jag ska använda kvaderingsregeln baklänges. Det står ''kvaderingsregeln'' i uppgiften, men antar att de menar den andra kvaderingsregeln eftersom det är differenstecken?
Så här såg det ut när jag försökte lösa uppgiften:
x (4 + x + 4) =
x (2 * 2 + x + 2 * 2) =
x (4^2 + x)
Andra kvaderingsregeln=
a^2 - 2ab + b^2
4^2 - 2 * 4 * x + x^2 =
4^2 - 8x + x^2 =
4^2 (-8 + x)
I själva uttrycket: −4x+x2+4 är jag lite förvirrad över vad som är A och vad som är B
De försöker förvirra dig genom att skriva termerna i "fel" ordning. Går det bättre om du försöker använda andra kvadreringsreglen baklänges på uttrycket x2-4x+4?
det spelar ingen roll vad du väljer som a eller b bara du är konsekvent. detta eftersom du har (något)^2.
Kan man säga te.x;
x2 = a
-4x+4 = b
i det här fallet?
Lexa19 skrev:Kan man säga te.x;
x2 = a
-4x+4 = b
i det här fallet?
Nej. Du skall identifiera vad som är a2, vad som är b2 och vad som är -2ab. Du kan göra detta på två olika sätt som ger precis samma resultat.
Jag tog en paus och kollade vidare på uppgiften igen.
Jag kom ihåg att man ska leta efter det som finns gemensamt mellan termerna i uttrycket och såg att det går att dela allt i 2, så jag delade allt i 2, samt att man kunde faktorisera ut x eftersom det fanns två stycken x. Då tänkte jag:
-4x + x^2 +4 =
2x ( -2 + x +2)
Så genom att hitta det gemensamma mellan termerna i uttrycket och faktorisera det gemensamma jag hittade så lyckades jag få svaret (x - 2)^2.
Så här såg det ut:
(x - 2)^2 = ( x - b) * (x - b) =
x * x - x * b - b * a + b * b =
=x^2 - 2 * x * 2 + 2^2 =
x^2 - 4x + 4
Vet inte om jag tänkt helt rätt, är öppen för tips, men så gjorde jag iallfall.