7 svar
174 visningar
Idil M 235 – Fd. Medlem
Postad: 28 mar 2018 19:10

kryptering

Hej

jag behöver hjälp med att lösa följande uppgift inom kryptering:

Antag att vi vet att ett affint chiffer krypterar bokstäverna e till s och n till t. Hur kommer då bokstäverna hurrah att bli krypterade med detta chiffer.

Jag började med att sätta e=4, s=18 samt n=13 och t=19

Sedan satte jag m×4+n18mod26m×13+n19mod26 

men nu har vi två obekanta m och n så jag vet inte hur man ska lösa ut värdet på dom, i andra uppgifter har jag fått att man får ett värde på n direkt exempelvis om ena bokstaven var a=0

SeriousCephalopod 2696
Postad: 28 mar 2018 20:16

Du har två linjära ekvationer med två okända.

Polya-fråga: Kan du ta bort något villkor i problemet som gör det enklare? Jag antar att det är faktumet att allt det här är modulo 26 som är en svårighet. Okej, så hur skulle vi löst problemet om det inte var modulo 26 utan bara

4m+n=18 4m + n = 18

13m+n=19 13m + n = 19

Hur hade du gått tillväga för att lösa det? Kan du använda den strategin även för modulo 26-problemet?

Idil M 235 – Fd. Medlem
Postad: 28 mar 2018 22:18

löser jag det som ett vanligt ekvationssystem får jag att m=1/9 och n=158/9

ska man sedan ta 1 och 158 modulo 26?

SeriousCephalopod 2696
Postad: 28 mar 2018 22:23 Redigerad: 28 mar 2018 22:26

Så länge du kan motivera alla steg du gör matematiskt kan du göra dem, men du måste motivera dem, inte bara gissa.

Det talpar (n,m) du får, även via en svagt motiverad metod, kan du dock stoppa in i ursprungsekvationen och se om den är riktig. 

Idil M 235 – Fd. Medlem
Postad: 29 mar 2018 11:37

ekvationen stämmer då jag sätter in värdena för m och n. Fast jag är inte med på hur vi sedan ska använda det för att lösa uppgiften.

SeriousCephalopod 2696
Postad: 29 mar 2018 12:36

Jag menade att du kunde testa din hypotes att m = 1 och n = 158 (mod 26) = 2 var en lösning till ursprungsekvationen varifrån du snabbt kunde förkastat den hypotesen eftersom 

4m + n = 4 + 2 = 6 inte är 18 så det kan inte vara rätt.

Poängen med att jämföra två liknande problem är inte att anta att de är ekvivalenta, dvs att lösa den ena är detsamma som att lösa det andra, utan att reflektera över de strategier man använder för att lösa det ena problemet och fundera på om de är giltiga i det andra.

Själva strategin vid lösningen av linjära ekvationssystem är ju att reducera antalet okända i en given ekvation genom addition eller substitution för att landa i triviala ekvationer som ax = b (ex: 5x = 3). Den stragegin är rimligtvis användbart även i mod-problemet

Tag 

4m+n18(mod26) 4m + n \equiv 18 \pmod{26}

13m+n19(mod26) 13m + n \equiv 19 \pmod{26}

och subtrahera från den andra ekvationen den första ekvationen. Vi får då

(13m+n)-(4m+n)19-18(mod26) (13m + n) - (4m + n) \equiv 19 - 18 \pmod{26}

9m1(mod26) 9m \equiv 1 \pmod{26}

Detta är en ekvation i en variabel. Det är fortfarande modulär aritmetik som gäller så vi kan inte dividera men de två okända har nu frikopplats så man behöver bara lösa en ekvation med en okänd istället för två med två okända.

Ett nytt obekant problem omvandlas till ett gammalt bekant problem via inspiration från ett annat gammalt problem.

Idil M 235 – Fd. Medlem
Postad: 29 mar 2018 13:00

ska man då ta 26=2×9+89=1×8+1 och sedan  1=9-8=9-26-2×9=3×9-1×26 och få att m=3 

SeriousCephalopod 2696
Postad: 29 mar 2018 13:11 Redigerad: 29 mar 2018 13:12

Så gjorde jag.

Men en inflikning här, jag skulle undvika att tala om att man ska göra något särskillt i matematik vilket du gör återkommande. Man kan göra saker, och vissa av de sakerna kan göras i sekvens för att nå ett mål men ordet ska antyder att det finns ett korrekt sätt att göra det vilket är ett improduktivt sätt att se på saker eftersom det inte finns något utrymme för kreativitet och skapande, även fast alla de verkliga matematiska situationerna man ställs inför alltid måste ha ett element av skapande.

Svara
Close