Kraftmoment, uppdrag 1, uppgift 1
Den här uppgiften ska du lösa experimentellt. Leta upp en gungbräda i närheten. Ta med
måttstock eller något att mäta avstånd med. Ta med 1, 2 eller 4 kompisar och försök att få
gungbrädan i jämvikt. Redovisa noga dina mätdata och dina beräkningar med alla krafter och
avstånd noga inritade i din figur. Beroende på hur du löser uppgiften kan du hamna på tre
olika bedömningsnivåer.
Nivå 1 – två personer
Nivå 2 – tre personer
Nivå 3 – fem personer
Om du inte hittar en gungbräda kan du exempelvis genomföra uppgiften med en linjal
och några suddgummin. För högre bedömningsnivåer ska upphängningspunkten(stödet)
under linjalen inte placeras i mitten av linjalen.
Jag kom fram till dessa mätvärden:
m1 = 83 kg
m2 = 55kg
m3 = 71 kg
l1 = 1,8 m
l2 = 1,1 m
l3 = 1,3 m
och tänkte helt enkelt följande
summan av kraftmoment: -m1l1+m2l2+m3l3 = 0
summan av kraftmoment: (-83*1,84)+55*1,1+71*1,3 = 0
kraftmoment med och moturs är lika
(m1l1 = m2l2+m3l3) M=M
Men nu när jag läser igenom frågan så såg jag att de frågar om "alla krafter" som har en inverkan. Betyder det att man ska redovisa normalkraft och sånt också? En annan fundering jag hade var kring den sista biten om att upphängningspunkten(stödet) under linjalen inte ska placeras i mitten av linjalen. Har inte läst om något sånt i kurslitteraturen och vet inte riktigt hur jag ska tänka där.
Har samma problem med denna :(
Du måste alltid redovisa normalkraften.
Om du vill ha högre betyg som t.ex. A och B tänk på dessa saker:
Hur matchar din beräkning verkligheten? Det viktiga här är att bevisa att teori och verklighet är konsekventa. Du kan också rita ett figur efter behag för att visa hur kraft fungerar så att du kan se att jämvikt råder. Vad betyder ordet balans?