Kraftmoment problemlösning
Hej, jag förstår inte riktigt vad det är jag gör fel. Det korrekta svaret till uppgiften är F=58,92N.
Du komposantuppdelar tyngdkraften men inte F, varför?
Löste det :-)
Ebola skrev:Du komposantuppdelar tyngdkraften men inte F, varför?
Jag förstod det, haha blev lite blind.
Du komposantuppdelar tyngdkraften men inte F, varför?
Varför över huvud taget komposant-uppdela?
F och mg är två motriktade krafter-vektorer.
Affe Jkpg skrev:
Varför över huvud taget komposant-uppdela?
F och mg är två motriktade krafter-vektorer.
För att det är ett av lärandemålen i kursen att eleven ska lära sig formulera momentekvationen, inte bara direkt hoppa till svaret. Det är lite mer bakom uträkningen egentligen än dina snabba svar. Först och främst måste man beräkna momentet kring stångens fästpunkt O i marken så att reaktionskrafterna där har nollmoment. Sedan ställer man upp:
Det är principiellt fel att då som du gjort skriva:
Detta eftersom kraften måste vara vinkelrät till hävarmen. Ovan är nonsens utan motivation. Motivationen kommer nämligen från det faktum att deras komponenter har samma skalningsfaktor .
Detta eftersom kraften måste vara vinkelrät till hävarmen.
Som du borde förstått, så räcker det i momentekvationen, att kraft-vektorerna är motriktade.
Du kan sätta uppgiftens hävarm i valfri vinkel noll till mindre än 90 grader, och momentekvationen stämmer ändå på det sätt jag skrivit.
Affe Jkpg skrev:Du kan sätta uppgiftens hävarm i valfri vinkel noll till mindre än 90 grader, och momentekvationen stämmer ändå på det sätt jag skrivit.
Detta är på grund av att vektorerna bildar ett så kallat kraftpar eller rent moment vilket är en fri vektor och verkar över hela stången. Tyvärr är detta överkurs och det blir således pedagogiskt oförsvarbart att hävda genvägens förträfflighet. Framförallt för att fria vektorer har en tendens att vara väldigt problematiska när det kommer till intuition. Det senare som är en av de viktigaste komponenterna för att klara fysikstudier.
Det är i min mening betydligt bättre att vara systematisk och lära sig de verktyg som kursen lär ut.