Kraftmoment
Stötte på en rätt klurig uppgift, och det är lite jag inte fattar.
F1 antar jag ska komposantuppdelas då den inte är vinkelrät mot underlaget (sträckan), men hur görs detta?
Ja, börja med att rita ut de krafter som verkar på stången.
Gör sedan en komposantuppdelning av dessa krafter så att du endast har två riktningar på komposanterna.
Här kan du välja att dela upp krafterna i komposanter som antingen är parallella med/vinkelröta mot marken eller stången.
Du ser att en vinkel är 45°, vilket du kan använda i dina komposantuppdelningar.
Sätt sedan upp lämpliga jämviktsekvationer för att lösa ut den/de obekanta storheterna.
Yngve skrev:Ja, börja med att rita ut de krafter som verkar på stången.
Gör sedan en komposantuppdelning av dessa krafter så att du endast har två riktningar på komposanterna.
Här kan du välja att dela upp krafterna i komposanter som antingen är parallella med/vinkelröta mot marken eller stången.
Du ser att en vinkel är 45°, vilket du kan använda i dina komposantuppdelningar.
Sätt sedan upp lämpliga jämviktsekvationer för att lösa ut den/de obekanta storheterna.
Tror jag har problem med likformigheten, och veta vart vinkeln ska placeras.
Exempelvis här
Varflr ska inte vinkeln 30 placeras här? (det gulmarkerade)
Osäker på vad du menar med "det gulmarkerade".
Är du med på att om vinkeln mellan vägg och flaggstång är 30° ovanför flaggstången så är vinkeln mellan vägg och flaggstång 150° under flaggstången, se bild?
Yngve skrev:Osäker på vad du menar med "det gulmarkerade".
Är du med på att om vinkeln mellan vägg och flaggstång är 30° ovanför flaggstången så är vinkeln mellan vägg och flaggstång 150° under flaggstången, se bild?
Ahh, då fattar jag. Har svårt med likformigheten och vinklar så ska repetera det, tack Yngve!
Bra. Är du då öven med på att de 150° kan delas upp enligt följande?
Yngve skrev:Bra. Är du då öven med på att de 150° kan delas upp enligt följande?
Japp och att den vinkeln som är kvar endast kan vara 30, om vinkelsumman ska bli 180.
Jag försökte se det som att jag "vände" den ursprungliga triangeln och försökte få vinklarna att matcha på något sätt
Ett annat sätt att se det är på följande sätt:
Vinklarna jag har kallat u och v i bilden är inre alternatvinklar.
Eftersom den röda pilen är parallell med väggen så är dessa vinklar lika stora, vilket betyder att vinkeln v är lika med 30°.