Krafter I
Svaret i denna är B) och jag kan kort sagt inte riktigt förstå varför. Om det går att förklara på lite grundläggande nivå vore det super för det känns som att principerna som appliceras i uppgiften verkligen behöver sitta..
När tyngden ökar så ökar normalkraften och således friktionskraften. Alltså kan Harald nu dra med större kraft. Eftersom repet fortfarande håller är spännkraften i bilarna lika stora.
Bara B uppfyller dessa krav.
Friktionskraften ökar pga ökade tyngd och han får därför "bättre grepp"? Vad är spännkraften..? Förstår att det är repet men den kraften utgörs av bilarnas krafter framåt?
Precis, han får bättre grepp. Då kan han dra "hårdare" (med mer kraft).
Spännkraften eller repkraften eller vad man nu vill kalla den. Krafterna som är mellan bilarnas bakvagn och repet.
Aahsåå, så enligt friktionskraften vid rörelse
så ökar friktionskraften när normalkraften ökar? och ökar friktionskraften eller my så måste den nyttiga tillförda kraften vara större?
Spännkraften fattar jag nog inte helt fortf. I mitt huvud så blir spännkraften för Kalle högre när Harald har fått större kraft i vänster sidled?
eddberlu skrev:Aahsåå, så enligt friktionskraften vid rörelse
så ökar friktionskraften när normalkraften ökar? och ökar friktionskraften eller my så måste den nyttiga tillförda kraften vara större?
Precis.
Spännkraften fattar jag nog inte helt fortf. I mitt huvud så blir spännkraften för Kalle högre när Harald har fått större kraft i vänster sidled?
Ja, det ser faktiskt konstigt ut. Friktionen kan ju inte vara större än dragkraften. Tror bilden är väldigt dåligt ritad, eller situationen är väldigt dåligt beskriven. Kanske att C är mer korrekt ritad men det kan inte vara olika stora krafter i repet från varje sida ändå. Konstigt. Kan ju ha fel också. Det händer inte sällan.
I C så är kraftresultanten noll på varje bil, så ingen acceleration hos bilarna. Men då kan inte spännkraften vara olika i olika ändar av repet, för då skulle repet accelerera. Så detta är en ”omöjlig” situation.
Alternativ A, D och E verkar också omöjliga när man tänker efter.
I B är det nog tänkt att vi skall anse att repets massa är liten och accelerationen förhållandevis modest så att ma för repet kan sägas vara nästan noll. Spännkrafterna i båda ändar blir därför ungefär lika stora.
varför spelar repets massa roll? repet är väl inte det man ska räkna acceleration på heller
mrpotatohead skrev:eddberlu skrev:Aahsåå, så enligt friktionskraften vid rörelse
så ökar friktionskraften när normalkraften ökar? och ökar friktionskraften eller my så måste den nyttiga tillförda kraften vara större?Precis.
Spännkraften fattar jag nog inte helt fortf. I mitt huvud så blir spännkraften för Kalle högre när Harald har fått större kraft i vänster sidled?Ja, det ser faktiskt konstigt ut. Friktionen kan ju inte vara större än dragkraften. Tror bilden är väldigt dåligt ritad, eller situationen är väldigt dåligt beskriven. Kanske att C är mer korrekt ritad men det kan inte vara olika stora krafter i repet från varje sida ändå. Konstigt. Kan ju ha fel också. Det händer inte sällan.
Fattar, men stort tack ändå, friktionskraften känns iaf tydligare
eddberlu skrev:varför spelar repets massa roll? repet är väl inte det man ska räkna acceleration på heller
Om bilarna accelererar så accelererar repet också, eftersom bilarna och repet sitter i hop.
Okej, det låter så märkligt bara. Vart mäter man ett reps acceleration ifrån, dess ändar?
Eftersom repet är sträckt, får vi anta, har varje punkt på repet samma acceleration, så du kan välja vilken punkt du vill.
Menar du att bilen och repet blir en enhet och att bilen/repet har samma acceleration? Typ
Ja, annars skulle ju repet åka ifrån bilarna, och det skulle vara lite märkligt.
Okej, förstår fortfarande inte riktigt. Går det att på grundläggande sätt förklara varför spännkraften är lika stor medan motorkraften för Harald har ökat och motorkraften för Kalle minskat?
Kan förstå att Harald har större massa, dvs större friktionskraft, dvs bättre grepp. Varför blir då Kalles kraft åt höger mindre?