10 svar
725 visningar
virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 11:07

Kraften mellan två kopplade föremål i rörelse

Detta när olika föremål är kopplade till varandra, och hur krafterna relaterar till varandra, har jag lite svårt att greppa. Ett exempel är:

Två små vagnarna rullar mycket lätt på bordet. De väger 200 g vardera. En har ramlat över bordskanten.

a) Med hur stor kraft måste man hålla i snöret för att hålla dem kvar?
b) Om man släpper taget, hur stor blir då kraften i snöret mellan vagnarna?

 

Det är en tänkt friktionsfri trissa vid kanten av bordet som snöret går över. På a blir ju svaret 2N (avrundat) - så långt inga problem. Men hur ska jag sen tänka? När man släpper dessa 2N drar ju gravitationen i vagnen som hänger över kanten, och den drar via snöret med sig den andra vagnen. Vagnen som var på bordet hade i a en tyngd ner mot bordet på 0,2kg*a, och en normalkraft upp från bordet på samma värde (eller hur?). Vad händer med de krafterna nu när vi inte längre håller fast föremålet? Ska jag göra nån slags komposantuppdelning eller? Att tyngden delas upp på en riktad neråt och en riktad framåt? Har ett exempel till som är relaterat och som jag inte heller riktigt förstår, men väntar på feedback kring detta först.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 5 maj 2019 11:43

Om det inte hade funnits något snöre mellan de båda vagnarna, skulle du ha behövt "ge" 2 N till den fallande vagnen och 0 N till den som står kvar på bordet.

Gissningsvis finns det en c-uppgift där man skall beräkna vagnarnas acceleration först när den andra vagnen rullar på bordet, och sedan när båda vagnarna faller. Accelerationen blir olika i de båda fallen.

virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 14:27

Vad menar du med givetvis finns det en c-uppgift? Jag behöver hjälp att förstå hur krafterna fördelas på snöret när det inte längre finns en motkraft som hindrar acceleration.

Det andra exemplet, som jag tolkar som relaterat, är följande:

Vid ett bygge hissar man upp en lastpall med bräder som totalt väger 80 kg. Man gör detta genom att lastpallen via en friktionsfri trissa och ett rep är fäst vid motvikter A och B som vardera väger 30 kg. Det är alltså på detta sätt mycket lätt att hissa upp bräderna. Plötsligt ramlar motvikten B av och bräderna accelererar neråt.

a) Vilken acceleration får bräderna när B har ramlat av?
b) Hur stor är kraften FS i repet vid detta tillfälle?

 

Här är det ju samma sak - två föremål är kopplade via ett rep. Båda föremålen dras neråt av gravitationen, och drar på varandra via repet. Men fastän jag ju har svaren på båda uppgifterna hänger jag inte riktigt med i resonemangen.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 5 maj 2019 15:04

Standardfråga 1a: Har du ritat?

Rita upp två situationer: dels strax innan motvikten ramlar av, dels strax efter.

virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 15:20 Redigerad: 5 maj 2019 15:28

Ja, det har jag faktiskt. Jag frågar inte så fort jag kör fast - jag klurar massor först, och löser flera uppgifter utan att be om hjälp. Det här lite irriterade sättet du tenderar att svara på är inte särskilt hjälpsamt faktiskt. 

Jag är inte nån slö gymnasieelev. Jag är en heltidsarbetande person som just nu lägger i princip all fritid på att läsa in ämnesbehörighet för att självförbättra, lära mig nytt och tillskansa mig behörighet för ny vidare utbildning. Jag har redan högre utbildning, men inom ett annat område. Det här är nya koncept för mig, och det är en utmaning att ta sig an utan lärare och föreläsningar. Jag är tacksam för hjälpen som finns här, och vill gärna se att vi kan behandla varandra med ömsesidig respekt även om du uppenbarligen besitter mer kunskap än jag gör inom det här området.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 5 maj 2019 15:33

Hur skulle jag kunna veta att du har ritat, när du inte nämner det? Tankeläsning är inte min bästa gren.

virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 15:37

Absolut, men förstår du att det "låter" ganska avfärdande med det här med standardfråga 1a? Ganska genomgående i de svar du givit mig i olika trådar tycker jag du inte riktigt svarar på det jag frågar, utan ger något vagt och lite syrligt. Då är det ju bättre att låta bli att svara, för det finns andra här som är superpedagogiska och hjälpsamma. Om jag irriterar dig - låt bli att svara. Sen kanske jag helt misstolkar din ton.

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 5 maj 2019 16:38

Du verkar inte riktigt ha förstått vad det är som är min uppgift. Min uppgift är inte att servera dig färdiga, perfekta svar på dina frågor, min uppgift är att ge dig en spark i ändan i rätt riktning så att du klarar att fundera ut svaret på dina problem själv.

virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 16:41

Det förstår jag alldeles utmärkt. Men vissa av dina sparkar blir missriktade. Och du har ju ingen skyldighet att svara alls.

virr 264 – Fd. Medlem
Postad: 5 maj 2019 16:54

Kan uttrycka det såhär istället: jag är av den åsikten att man inte behöver sparka alls om någon uppenbarligen genuint försöker lära sig. Möjligt är det annorlunda om någon bara försöker få gjort en uppgift, men annars är det mest nedvärderande och kass pedagogik att "sparka".

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 5 maj 2019 17:16

Det var möjligen ett olyckligt ordval - sparka låter så brutalt. Men meningen med Pluggakuten är att du skall få den hjälp du behöver för att kunna lösa dina uppgifter själv, inte att någon annan skall serveradig färdiga lsöningar på dina problem. Det är meningen att det är du som skall tänka, inte jag. Jag skall öppna dörren åt dig och säga välkommen (så borde jag ha uttryckt mig förra gången).

Svara
Close