kraft och rörelse
Figuren nedan visaren kloss (2,0kg) som påverkas av en liten kraft på 10 N. Beräkna o namnge alla övriga krafter som verkar på klossen. Om klossen...
a) ligger still
Skulle nån kunna hjälpa mig. Ska börja gymnasiet snart o övar.
mvh
Finns det någon bild?
Teraeagle skrev:Finns det någon bild?
aa här
Tips 1:
- Det finns en kraft som vill förmå klossen att falla neråt.
- Det finns en kraft som hindrar klossen att falla neråt.
- Det finns en kraft som vill förmå klossen att ligga stilla/minska sin hastighet.
Tips 2:
För klossen gäller i alla tre fallen a, b och c att F = m•a, där
- F är den resulterande kraften i en riktning
- a är klossens acceleration i den riktningen
- m är klossens massa.
Yngve skrev:Tips 1:
- Det finns en kraft som vill förmå klossen att falla neråt.
- Det finns en kraft som hindrar klossen att falla neråt.
- Det finns en kraft som vill förmå klossen att ligga stilla/minska sin hastighet.
Tips 2:
För klossen gäller i alla tre fallen a, b och c att F = m•a, där
- F är den resulterande kraften i en riktning
- a är klossens acceleration i den riktningen
- m är klossens massa.
förstår ej direkt vad du menar i tips 2.
StephCurry30 skrev:
förstår ej direkt vad du menar i tips 2.
Det är Newtons andra lag.
Du behöver använda den i alla tre fallen a, b och c.
I a och b är accelerationen lika med 0, vilket innebär att den resulterande kraften måste vara lika med 0, vilket innebär att de ingående krafterna balanserar varandra (tar ut varandra/är lika stora och motriktade varandra).
I c är den horisontella accelerationen 1,0 m/s2, vilket innebär att den resulterande horisontella kraften är skild från 0. Du kan beräkna dess storlek med hjälp av sambandet F = m•a.
Yngve skrev:StephCurry30 skrev:förstår ej direkt vad du menar i tips 2.
Det är Newtons andra lag.
Du behöver använda den i alla tre fallen a, b och c.
I a och b är accelerationen lika med 0, vilket innebär att den resulterande kraften måste vara lika med 0, vilket innebär att de ingående krafterna balanserar varandra (tar ut varandra/är lika stora och motriktade varandra).
I c är den horisontella accelerationen 1,0 m/s2, vilket innebär att den resulterande horisontella kraften är skild från 0. Du kan beräkna dess storlek med hjälp av sambandet F = m•a.
okej, förstår bättre nu. Men en fråga, om jag lär mig newtons lagar kommer det hjälpa mig fysiken i gymnasiet, alltså är det basen? och om det finns andra grunder kan du nämna dem åt mig. :)
Kort och kraftfullt: Ja!
Newtons lag F = m•a återkommer genomgående i gymnasiefysiken.
Andra grunder och ständigt återkommande samband är t ex.
- Energiformler som rörelseenergi Ek = mv2/2, lägesenergi Ep = mgh och principen om energins bevarande/oförstörbarhet.
- Mekanikens gyllene regel "Det man förlorar i kraft vinner man i väg (och tvärtom)."
Och mycket mer.
Kolla t.ex. här
Jag förstår inte det här med att man skall försöka läsa in sina kurser i förväg, innan man läser dem. Vad är meningen? Personligen tycker jag att det skulle vara jättetrist att läsa en kurs där jag inte lär mig något nytt, utan bara repeterar. Du förväntas inte kunna hela Fysik 1 innan du hr läst kursen!
Yngve skrev:Kort och kraftfullt: Ja!
Newtons lag F = m•a återkommer genomgående i gymnasiefysiken.
Andra grunder och ständigt återkommande samband är t ex.
- Energiformler som rörelseenergi Ek = mv2/2, lägesenergi Ep = mgh och principen om energins bevarande/oförstörbarhet.
- Mekanikens gyllene regel "Det man förlorar i kraft vinner man i väg (och tvärtom)."
Och mycket mer.
Kolla t.ex. här
Tack så himla mycket Yngve, uppkattar att du tog din tid med att hjälpa mig. Och smaragdalena de är sant med det du skrev men jag lär mig inte kurserna i förväg utan jag lär mig bara grunderna så att det blir enklare då tiden kommer, och jag ska lära mig kurserna under lektion. Och jag är tyvärr inte en person som lär sig in saker sådär utan det tar en stund.