Kraft i koppling mellan lok och vagn
Jag förstår inte frågan alls. Vad menas med "kraft i kopplning"? Jag trodde all kraft hade riktning också. Vilken riktning är denna kraft i? Enligt facit är bromsade kraft i en vagn 50kN. Varför då?
Badou skrev:Jag förstår inte frågan alls. Vad menas med "kraft i kopplning"?
På samma sätt som spänningen i ett snöre. Sådant har du nog sett i andra uppgifter och exempel
Pieter Kuiper skrev:Badou skrev:Jag förstår inte frågan alls. Vad menas med "kraft i kopplning"?
På samma sätt som spänningen i ett snöre. Sådant har du nog sett i andra uppgifter och exempel
Sådana frågor med spänning i snöre har jag alltid haft problem med, jag har inte riktigt förstått de 100%. Men om jag har fattat rätt, är kraften från spänning i snöre alltid lika på alla föremål den påverkar? Om jag har korrekt, borde spännkraften för koppling verka på vagn och lok med lika storlek (50kN). Men åt vilket håll?
Badou skrev:Pieter Kuiper skrev:Badou skrev:Jag förstår inte frågan alls. Vad menas med "kraft i kopplning"?
På samma sätt som spänningen i ett snöre. Sådant har du nog sett i andra uppgifter och exempel
Sådana frågor med spänning i snöre har jag alltid haft problem med, jag har inte riktigt förstått de 100%. Men om jag har fattat rätt, är kraften från spänning i snöre alltid lika på alla föremål den påverkar? Om jag har korrekt, borde spännkraften för koppling verka på vagn och lok med lika storlek (50kN). Men åt vilket håll?
Vad är problemet? Vagnens kraft på loket är lika stor som lokets kraft på vagnen.
På samma sätt som jordens kraft på dig är lika stor som din kraft på jorden.
En av Newtons lagar.
Du anväänder dig av F = ma. Loket och båda vagnarna har samma acceleration, eller hur? Eftersom loket har en massa, blir den kraft som behövs för att accelerera hela tåget större än den kraft som behövs för att accelerera de båda vagnarna, och kraften som behövs för att ge den bakre vagnen samma acceleration är ännu mindre.