Kortlek och färg
Uppgiften är att göra en kortlek som ska dra ett random kort varje gång man kör programmet och sen skapa ett annat program som ska tillägga vilken färg det är på kortet. Jag har problem på andra delen då jag försöker få det att skriva ut en färg också.
package kortlek;
import java.util.Random;
public class deckofcards {
public static void main(String[] args) {
String Dice[] = {"one of hearts","two of hearts","three of hearts","four of hearts","five of hearts","six of hearts","seven of hearts","eight of hearts","nine of hearts","ten of hearts","jack of hearts","queen of hearts","king of hearts","one of diamond","two of diamond","three of diamond","four of diamond","five of diamond","six of diamond","seven of diamond","eight of diamond","nine of diamond","ten of diamond","jack of diamond","queen of diamond","king of diamond","one of spades","two of spades","three of spades","four of spades","five of spades","six of spades","seven of spades","eight of spades","nine of spades","ten of spades","jack of spades","queen of spades","king of spades","one of clubs","two of clubs","three of clubs","four of clubs","five of clubs","six of clubs","seven of clubs","eight of clubs","nine of clubs","ten of clubs","jack of clubs","queen of clubs","king of clubs"};
Random number = new Random();
int x = number.nextInt(52) + 1;
System.out.println(Dice[x]);
}
public static boolean contains(String string, String string2) {
return false;
}
}
// Andra programmet är här under
package kortlek;
public class kort {
public static void main(String[] args) {
deckofcards.main(args);
if (deckofcards.contains("clubs","spades")){
System.out.println("Black");
}
else{
System.out.println("red");
}
}
}
För att vi ska kunna hjälpa dig bättre så bör du beskriva hur ditt "problem" yttrar sig. Dessutom bör du markera din kod genom att använda "Infoga programmeringskod" (vilket är {;} i editeringsmenyn).
Men, det är tydligt att det inte fungerar eftersom du anropar deckofcards.main()
som enbart skriver ut vilket kort som slumpades fram utan att påverka något objekt. Du har inget objekt som heter deckofcards
vilket innebär att du inte heller kan anropa metoden deckofcards.contains()
.
Placera datat för kortleken som medlemsvariabler i klassen deckofcards
. Skapa sedan ett objekt av klassen deckofcards
i klassen kort
.
Valet av String
som klass för kortleken är långt ifrån det bästa. För att verkligen använda objektorientering så bör du skapa en klass för ett spelkort som sedan kan ingå i som objekt i en kortlek.