Kopplingsdäck hur..
Tjena är det någon med kunskaper om kopplingsdäck som skulle kunna förklara för mig hur man ska koppla upp dessa kretsar? Vi misssade guidningen i hur kopplingsdäck och mätning fungerar pga något virus som cirkulerar så har 0 koll på hur man ska göra öppna/stängde in/utgångar och vart man ska sätta multimetern.
Ett kopplingsdäck är bara en monteringsplatta med uttag för mätning och inkoppling av matningsspänning, där man enkelt kan koppla upp sina elektronikkonstruktioner och testa dem. Så ett kopplingsdäck kan se ut på många olika sätt. Hur just ditt kopplingsdäck fungerar kan man inte säga utifrån den kopplingsanvisning som du visat. Har du någon bildpå ditt kopplingsdäck? Annars går det inte att hjälpa.
Vad går labben ut på? Mäta resistansen och jämföra med teoretisk ersättningsresistans?
exakt. Vi ska mäta resistansen o sen räkna ut den och jämföra teoretiska med va den nu faktiskt blir
Hålen i ditt kopplingsdäck är ihopkopplade såhär:
Du skulle tex koppla in de tre resistorerna genom att använda de övre +/- raderna som ingångar och de nedre +/- raderna som utgångar. Och antingen kortsluta eller mäta resistans med multimeter på dessa in/utgångar. Kan du klura ut hur du kan sätta resistorerna för att uppnå detta?
Tror jag hänger med lite mer. Om jag kopplar in ett batteri på låt oss säga + och - längs uppe på bilden. Så kan jag sätta in en kabel som går till + på multimetern och en som går till - på multimetern på samma rad så att säga.
Sen för öppen/stängd in/utgång drar jag bara ut plus eller minus kabeln på batteriet. Och för att kortsluta drar jag en kabel som "sabbar" hela kretsen genom att dra den mellan + och - o på så sätt bryter hela kretsen?
Jag tror att du menar rätt. Man kan koppla på oändligt många sätt, grejen är att utnyttja de internt sammankopplade hålen som gör att man kan koppla rätt komplicerade kretskonstruktioner med mångbeniga ic-kretsar och annat, utan att det för den skull ser ut som ett "råttbo".
Ett exempel där jag kopplar två resistorer (du kommer säkert på ett sätt att koppla in den tredje):
De lite grövre svarta strecken i bilden är kopplingstråd.
Tror jag hänger med. Tusen tack!
Hej,
Jag har försökt att koppla enligt bilden, men får det inte att stämma. Vad ska jag göra med med kopplingstråden som sticker ut?
Vad _vill_ du göra med den?
Skämt åsido, hur ser schemaritningen ut som är tänkt att du ska realisera med hjälp av kopplingsdäcket?
Bra fråga :). Den praktiska momentet inom ellära är inte min starka sida.
Om jag har förstått det rätt så måste jag ha en sluten krets för att kunna mäta (gäller det resistansen också eller är det bara för strömmen?) Så därför måste jag ansluta en sida till plus och den andra till minus. Men förstå inte riktigt varför det är så många kopplingstråd på den övre bilden?
Aha jag tror jag missuppfattade dig, förstod inte alls vad du menade med ”enligt bild” och ”övre bild”. Nu tror jag att jag förstår vad du pratar om. Men jag vet inte vilka bilder, du måste specificera.
För det första ska du hålla dig på ena halvan av ditt kopplingsdäck. Om du tittar på min bild av ett kopplingsdäck så ser du att ditt däck består av två stycken däck. Håll dig på ett.
För det andra, observera vilka hål som är sammankopplade i grupper och åt vilket håll dessa sammankopplade grupper går (sammankopplade rader eller sammankopplade kolumner på olika områden på kopplingsdäcket).
De kopplingstrådar som jag lämnat oanslutna i ena änden, är där som resustansmetern ska anslutas. (Jag har skrivit kommentar i bilden)
Du behöver förövrigt inte ha ett batteri anslutet för den där labben ;) men det som hjälpte mig tillsist va att jag koppla exakt enligt bilden o då fungerade det
Nu har jag provat att koppla om den.
Jag har en dum fråga. Det står (anslut multimeter och mät resistans), ska jag ansluta dessa till + och - på multimetern?
Ja gör det. Det är ingen dum fråga. (När man mäter resistans med multimeter så spelar polariteten, plus eller minus, ingen roll. Men i andra mätningar tex mätning av dioder så är mätningen polaritetsberoende)
Den resistor R3 som jag inte hade ritat in måste du koppla korrekt också. Just nu slutar den i tomma intet. Du måste koppla den till ”-”.
Tack, jag tror att jag får det att stämma nu, vill bara dubbelkolla om det ser rätt ut nu?
Jag har även en fråga angående hur man mäter resistans på ingången med öppen utgång. Det står i tidigare inlägg att man ska ta bort en plus eller minus kabel? Hängde inte riktigt med?
Det ser ut på bilden som att du börjar förstå! Det ser rätt ut.
Kortsluten utgång - Du kopplar ihop de trådarna som hänger fritt (eller snyggare, ta bort en av dem och använd den andra att bygla tillbaka i första’s position)
Öppen utgång - Låt trådarna hänga fritt (eller snyggare, ta bort dem)
Om jag har förstått det rätt så mäter jag nu resistans på ingången med kortsluten utgång?
Öppen utgång: Om jag låter trådarna hänga fritt, var ska jag placera multimetern? Förstår inte riktigt.
Om ”IN” är till vänster i ditt foto så mäter du just nu med ”öppen utgång”, dvs utgångsledarna hänger fritt.
Du ska mäta med multimeter på IN i de två första bilderna i uppgiften. UT lämnar du ANTINGEN oansluten med ledningarna hängande lösa (”öppen utgång” enligt schemat). ELLER byglar ihop de lösa ledningarna med varandra (”kortsluten utgång”). I de två första bilderna.
I den tredje bilden i uppgiften flyttar du multimetern till ”UT” och byglar ihop ”IN” (”kortsluten ingång”)
Tack för all hjälp @JohanF! Jag får det att stämma nu.