6 svar
104 visningar
jonte12 469
Postad: 18 okt 2021 14:23

Koordinaterna till spegling av en punkt i plan

Bestäm koordinaterna för spegelbilden av punkten B=(3, 2, 1) i planet x − y + 2z = 1. Jag har bestämt en avbildningsmatris, A, och hade sedan en tanke om att man kunde ta punkten, B, och beräkna BA? En annan tanke jag hade var att jag kunde sätta A(x,y,z)^t=B^t? Hur ska jag göra?

Micimacko 4088
Postad: 18 okt 2021 14:26

Om du redan har avbildningsmatrisen (funktionen) så är det bara ta A*B för att stoppa in ditt "x" (=B) i funktionen och få ut svaret.

jonte12 469
Postad: 18 okt 2021 14:37
Micimacko skrev:

Om du redan har avbildningsmatrisen (funktionen) så är det bara ta A*B för att stoppa in ditt "x" (=B) i funktionen och få ut svaret.

Så jag stoppar in mitt nya x, y resp. z i ekvationen?

Micimacko 4088
Postad: 18 okt 2021 15:14

Vad kom xyz från nu? Vilket A har du fått fram?

jonte12 469
Postad: 18 okt 2021 16:01
Micimacko skrev:

Vad kom xyz från nu? Vilket A har du fått fram?

Jag fick fram A från att jag använde speglingsformlen på e1, e2 resp. e3 och med normalvektorn från planets ekvation. Sedan satte jag ihop en avbildningsmatris. Sedan tänkte jag att man ev. skulle kunna använda xyz framför A och sätta det lika med den koordinaten jag har fått given. Men den tanken kan jag ju ha helt fel i. 

Micimacko 4088
Postad: 18 okt 2021 16:31

Hela poängen med din avbildningsmatris är ju att den ska avbilda punkter åt dig, så vill du ha b avbildad tar du a*b och får svaret serverat.

PATENTERAMERA 5987
Postad: 18 okt 2021 19:42

Notera att bara spegling i ett plan genom origo i R3 kan ses som en linjär avbildning som därmed kan beskrivas som en matrisprodukt AB. Om planet inte går genom origo blir det en affin avbildning (tror jag).

Svara
Close