12 svar
709 visningar
Barack Obadah 106
Postad: 26 feb 13:35

Konteringsrutor!

Fråga 1: Bokföring
Café Cosmos har varit igång med verksamheten ett tag. Nu sitter du och försöker få ordning på det här med bokföringen.

Du tänker att det blir lagom att börja med att göra ett periodbokslut för första kvartalet.

Du ska redovisa bokföringen i denna fråga, medan bokslutet görs i nästa fråga.

Ladda hem verifikationslistan.

När det står exklusive moms betyder det att momsen ska läggas på. OBS! Vid bokföring med moms, tänk då på vilken momssats som gäller.

Räkna med 30 % personalskatt.

Bifogat finns en mall som du bör använda dig av:

Här är verifikationslistan:

Här är mitt svar till fråga 1, undrar om jag har gjort allt rätt?


Efter att jag har gjort hela konteringsrutor så undrar jag hur jag kan nu svara på frågan nedan, kan någon ge mig tips och hjälpa mig? Har jag svarat och gjort rätt konteringsrutor som frågades i fråga 1?

Fråga 2: Periodbokslut

a) Du ska sammanställa bokföringen (från fråga 1) i ett periodbokslut, det vill säga ett bokslut för en kortare period än ett år. Det ska bestå av en resultaträkning och en balansräkning.

Arktos 4390
Postad: 29 feb 00:05

Den här uppgiften har kommit upp flera gånger på sista tiden. Kolla bland trådarna unde Ekonomi.

1, 2, 3  OK.  Hyror är alltid momsfria (inte bara i detta fall)

4  Inköp av inventarier.  Det står ingenting om betalning.
Du har bokfört det som en kontantaffär. Står det något om detta i texten?

5. Här blir det rörigt och summorna är olika i debet o kredit. De ska vara lika.
Det blir tydligare om du börjar med löneposterna och tar de sociala avgifterna (en löneskatt för företaget) efteråt.  Tänk igenom denna affärshändelse ordentligt. Ver 8 och 12 är likadan.
2710 är inget skattekonto. Det är till för  innehåller p-skatt för personlaen. Var noga med kontonamnen. Varja kontonummer ska alltid ha samma namn.

6  Varför momssats 12%?
Det står ingenting om betalning.  Du har bokfört det som en kontantaffär

7  Nu ska  SocAvg o personalens Pskatt för januari betalas. Var noga med kontonamnen!
10  samma sak för februari

9  Varför momssats 12%?  Kontantaffär?

11  Var noga med kontonamnen!

13  Varför momssats 12%?  Kolla kontonamn

14  Varför momssats 12%?  Kolla kontonamn.  Kontantaffär?

15  Här bör du nog också visa hur du har beräknat posterna 2610 och 2630

Allmänt:  Kolla kontonamn och momssatser
Kolla at summa debet = summa kredit i varje konteringsruta
Det kan vara bra att skriva ut summorna längst ner i varje ruta.

Barack Obadah 106
Postad: 29 feb 21:40

Hej!

1, 2, och 3 är korrketa som du skrev vilket är bra!
 
Gällande nummer 4 så har jag adderat alla de beloppen som står på bilden och fick 155,000 kr i slutet.


Jag har korrigerat 5 som du ser på bilden nedan:
 

6. 12% moms är särskilt för restauranger eller cafeterian (I uppdragen lär de oss hur man öppnar ett café)


 Jag har uppdaterat 7 och 10, jag hoppas att jag förstått dig rätt


 9. 12% moms är särskilt för restauranger eller cafeterian (I uppdragen lär de oss hur man öppnar ett café)
 

 11 så?

13. På 13 så är jag inte säker hur mycket är moms procent men det står så " Företaget får en faktura för en tidigare leverans av varor från grossisten på 25 000 kronor (exklusive moms). Alla varor som köpts in används under perioden till och med mars." Så jag antar att dem säljer livsmedel till mig eftersom jag har har en cafeteria (Cafe Cosmos)


14.  12% moms är särskilt för restauranger eller cafeterian (I uppdragen lär de oss hur man öppnar ett café)
 
 
  
15

Jag hoppas att jag fick rätt svar.
 
 
 
 

Arktos 4390
Postad: 2 mar 13:28

Det går framåt.

Men i ver 5 är summorna fortfarande olika i debet o kredit.
Skriv ut summorna längst ner i varje ruta så ser du sådant direkt.

"Löneposterna"  är lönekostnaden (7010), skulden för innehållen p-skatt (2710) och utbetalningen till  löntagaren (1930). Sätt dem först. De hör ihop.
Resten är företagets löneskatt (7510) och motsvarande ökning av skulden till skatteverket (2730).  Dessa två är därför alltid lika stora  :-)

Barack Obadah 106
Postad: 2 mar 20:47

Tack för din korrekta observation!
 
Jag förstod inte allt du förklarade för mig, Kan du förklara det för mig alltså vilken verification tabell du menar? Nu har 5 samma summa. Tack igen för hjälpen!!!

Barack Obadah 106
Postad: 2 mar 21:20

Om du tycker att allt stämmer kring konteringsrutor så tycker jag att vi kan flytta till nästa frågan om du har möjlighet. Kan du ge mig tips och råd gällande vad man ska tänka på när man räknar resultaträkningen och balansräkningen.

Fråga 2: Periodbokslut

a) Du ska sammanställa bokföringen (från fråga 1) i ett periodbokslut, det vill säga ett bokslut för en kortare period än ett år. Det ska bestå av en resultaträkning och en balansräkning.

Arktos 4390
Postad: 3 mar 13:48

I #5 skrev du:

"Jag förstod inte allt du förklarade för mig, Kan du förklara det för mig alltså vilken verification tabell du menar?"

Vad var det som var oklart?

Barack Obadah 106
Postad: 3 mar 14:24

Hej!

Jag har gjort flera justeringar i 5 från det jag förståd från dig. Har 5 blivit rätt nu eller behöver jag göra något mer? Om det finns något annat som behöver rättas i andra rutorna så skriv till mig bara. Tacksam för svaret!

Arktos 4390
Postad: 3 mar 20:32

Ta konteringarna som de nu står.
Hur brukar ni göra bokslut på kursen?
Gör så nu också.
Det blir ett kvartalsbokslut i stället för ett årsbokslut,
Det är enda skillnaden.

Barack Obadah 106
Postad: 4 mar 22:33

Hej!

Tack för ditt svar!

Jag har räknat resultaträkningen och fått följände, tycker du att jag har bokfört rätt:

Du kan kolla på verikationslistan som är längst upp i trådet eftersom det är det ända jag har fått för att lösa den här frågan:

Fråga 2: Periodbokslut

a) Du ska sammanställa bokföringen (från fråga 1) i ett periodbokslut, det vill säga ett bokslut för en kortare period än ett år. Det ska bestå av en resultaträkning och en balansräkning.
 
Mvh,
Obadah

Arktos 4390
Postad: 5 mar 12:54 Redigerad: 5 mar 12:56

Du verkar ha plockat ihop alla poster i konteringsrutorna som ska vara med i RR.
Det ser rätt ut men det skulle jag kalla ditt underlag  till RR.  Bra underlag!
I RR slår man sedan ihop alla poster av samma slag till en enda post

T ex.  Försäljning. 105 000 kr;   Löner 36 000 kr,  Sociala avg  xxx kr. Varukostnad. yyy. kr. osv
Alla poster i RR avser hela den aktuella perioden, dvs första kvartalet.

Momsen ska inte vara med. Helt rätt.
Den dyker sedan upp som en post i BR

Men saknas det inte två poster?  
Avskrivningar och låneränta?

Har du någon mall för RR och BR att följa?

Barack Obadah 106
Postad: 14 mar 12:07

Hej Arktos!

Jag har fått följände rättning av läraren gällande balans och resultat rapport som jag gjorde, läraren refererar med 1 poäng till det jag har räknat rätt, och med 0 poäng till det jag gjorde fel i. Vad ska jag göra för att allt ska stämma?

Tacksam för svaret!

Mvh,
Obadah

Arktos 4390
Postad: 15 mar 16:42 Redigerad: 15 mar 20:04

RR tycker jag ser OK ut, men jag har inte kollat resultatet.
Avskrivningar och låneränta saknas och verkar inte finnas med i texten
I sådana fall får man väl hitta på lämpliga värden (och förklara hur man gjort).

BR går inte att följa utan att du först visar hur du hur du har kommit fram till posterna.
Inventarievärdet ska vara efter avskrivningar

Resultatet ska föras till eget kapital och därefter ska BR balansera,
dvs. T = S + E ,  summa debet = summa kredit

PS
Jag förstår inte varför du fått  0  på Lön och Arbg.avg.
Slår man ihop dem kan man kalla det Personalkostnad.
Texten är oklar här.  "Lön 15770 inkl arbg.avg" tycker jag är fel.
Av 15770 är 12000 lön och 3770 arbg.avg

Jag förstår inte heller varför du fått  0  i BR på skuldposterna
för upplupen arbg.avg och innehållen pskatt  (för mars).
Man kan tänka sig att slå ihop dem och kalla det Upplupna personalskatter ,
men varför skulle man dölja hur mycket som är upplupna arbetsgivaravgifter
och hur mycket som är personalens innehållna p-skatt?

Svara
Close