Konstig uppgift av läraren
Vet inte hur jag ska påbörja uppgiften, hjälp!
tacksam för svar!
Den totala höjden inkluderar nog de små "torn" som fäster i nästa legobit.
Ser du hur höjden av två bitar blir mindre än dubbla höjden av en bit? Den röda biten "sväljer" toppen av den blå biten.
Bungalow skrev :Vet inte hur jag ska påbörja uppgiften, hjälp!
tacksam för svar!
Håller med om att det var en konstigt formulerad uppgift.
Det kan vara så att ett torn av klossar dels består av de individuella klossarnas höjd, dels av ett mellanrum mellan klossarna som inte är 0 millimeter.
Går det att få till det då?
Börja med att göra a-uppgiften. Vet du hur en Duplo-kloss ser ut? Två duploklossar på varandra är mindre än dubbelt så höga som en duplo-kloss, eftersom knopparna på ovansiddan passar in i hålen på undersidan av nästa kloss. Med de siffror du ha ri uppgiften kan du räkna ut hur mycket 5 klossar bygger på, och delar du det med 5 får du hur mycket en kloss bygger på. Det är alltså hela höjden minus knopparnas höjd.
Jag kan förstå ifall du tycker att uppgiften är lite konstigt formulerad.
Jag tror, försök inte att haka upp dig på exakt vad din lärare tänker och varför hen frågar det hen frågar.
Torn blir olika höga med olika många klossar. Hur höga med hur många klossar (b)?
Börja med hur hög en kloss är (c) ... och (a)... som jag förstår det.
Ja, jag tänkte rätt men fel.
"Mellanrummet" är alltså negativt, precis som Bubo och Smaragdalena skrev.
Då går det hela ihop.
Jag förstår vad ni alla menar, men förstår inte hur jag ska beräkna och heller inte vad som menas med A) uppgiften: ”hur mycket bygger en kloss?”
Det betyder "hur mycket högre blir tornet om du lägger till en kloss?"
Bungalow skrev :Jag förstår vad ni alla menar, men förstår inte hur jag ska beräkna
Du har två okända storheter:
- Hur hög en kloss med piggar är.
- Hur mycket en kloss sjunker ner över en annan om de staplas på varandra.
Inför variabler för dessa obekanta storheter och formulera med hjälp av dessa det som är givet i uppgiften, nämligen:
- 3 "klosshöjder" minus 2 "nedsjunkningar" är lika med 118 mm.
- 8 "klosshöjder" minus 7 "nedsjunkningar" är lika med 308 mm.
Man kan göra som Yngve skrev, man jag skulle valja att ha variablerna B = hur mycket en legobit bygger och k = höjden av knoppen. Då skulle det bli 3B + k = 118 och 8B +k = 308.
Smaragdalena skrev :Man kan göra som Yngve skrev, man jag skulle valja att ha variablerna B = hur mycket en legobit bygger och k = höjden av knoppen. Då skulle det bli 3B + k = 118 och 8B +k = 308.
Ja det är smartare.
På det stora hela tycker jag att detta var en dålig matteuppgift, dels eftersom den förutsätter kunskap om legoklossars egenskaper, dels eftersom den var en smula kryptiskt formulerad.
Det känns som att det svåra i denna uppgift var att förstå den fysiska verklighet man skulle modellera snarare än att beräkna det som efterfrågas.
Förmodligen trodde läraren som hittat på uppgiften att alla har byggt med lego. Tydligen är det inte så. Läraren skulle åtminstone ha skickat med något i stil med Bubos bild.