Konstant fart i en kulle
Vad är anledningen att situationerna vid a) och b) kommer att behandlas som en rörelse inom en cirkelbana eftersom en kulle är ju inte det? Eller gäller centripetalkraft alla delar av en cirkel så t.ex en halv cirkel eller cirkelbågar osv?
Det räcker med att banan är konvex eller konkav, den behöver inte vara formad som en cirkelbåge.
Det viktigaste är att det finns en acceleration i vertikal riktning, till skillnad mot när bilen kör i en helt horisontell bana.
Denna vertikala acceleration kommer sig av att den resulterande kraften i vertikal riktning är skild från 0, vilket i sig innebär att tyngdkraften och normalkraften inte är lika stora.
Fast måste då föremålet röra sig med konstant fart för att centripetalkraften ska vara riktad mot centrum?
Som sagt, banan behöver inte vara formad som en cirkelbåge, så det kanske inte är självklart vad som är "centrum".
Men ja, om föremålet accelererar eller retarderar i horisontell riktning så finns det även en horisontell komposant av den resulterande kraften.
Hej har kommit upp med en ny fråga till uppgiften hur får bilen i detta fallet en acceleration i vertikal riktning?
I båda fallen kommer sig den vertikala accelerationen av stt d3n resulterande vertikala kradten är skild från 0.
När bilen kör över kullen så är den resulterande vertikala kraften nedåtriktad efrersom tyngdkraften är större än nirmalkraften.
När bilen kör i svackan så är den resulterande vertikala kraften uppåtriktad eftersom normalkraften är större än tyngdkraften.
Fast uppstår detta då det är bevisat att kraften och då även accelerationen alltid är riktad mot cirkelns mitt för det är väll det bilens acceleration kommer vara hela tiden när den både befinner sig i svackan och ska sedan upp och när den befinner sig på kullen och ska ner?
Kullen som helhet är ingen cirkelbåge, men man kan approximera delen där bilen är med en cirkelbåge. Det finns något som heter krökningsradie, som är radien på den cirkel som bäst passar en kurva i en viss punkt.
I bilden ser alltihop ut att vara en cirkelbåge, och i praktiken tror jag att man bygger kullar så de är nära cirkelbågar nära toppen, för att inte krafterna ska variera på ett olämpligt sätt.
Yngve skrev:I båda fallen kommer sig den vertikala accelerationen av stt d3n resulterande vertikala kradten är skild från 0.
När bilen kör över kullen så är den resulterande vertikala kraften nedåtriktad efrersom tyngdkraften är större än nirmalkraften.
När bilen kör i svackan så är den resulterande vertikala kraften uppåtriktad eftersom normalkraften är större än tyngdkraften.
Fast hur blir Normalkraften större än tyngdkraften var kommer den extra normalkraften ifrån kan man tänka att ifall man delar upp bilens accelerande framåt i komposanter att den vertikala kommer att adderas tillsammans med tyngdkraften som leder till normalkraften?