22 svar
75 visningar
Anonym2005 behöver inte mer hjälp
Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 20:55

Konstant acceleration

Hej!

Jag har stött på en uppgift för ett tag sen, som jag inte kan ta mig ann:

En sten som kastas rakt upp med hastigheten V0 når höjden h. En annan sten kastas med hastigheten 4V0, hur högt när den stenen, om vi försummar luftmotståndet?

Jag har absolut ingen aning om hur jag kan börja på denna uppgift...

// En elev

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:09 Redigerad: 7 nov 2022 21:09

Funkar det inte med energi här?

Första kastet:

12v2=gh\dfrac{1}{2}v^2=gh

Andra kastat:

12(4v)2=gh\dfrac{1}{2}(4v)^2=gh

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:11
Dracaena skrev:

Funkar det inte med energi här?

Första kastet:

12v2=gh\dfrac{1}{2}v^2=gh

Andra kastat:

12(4v)2=gh\dfrac{1}{2}(4v)^2=gh

Intressant, men hur kom du fram till att du kan använda de formlerna?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:15

När det handlar om kaströrelse med höjder och hastighet så brukar jag relatera det till energi. 

Du kan också räkna med de vanliga formlerna för kaströrelse, jag föredrar dock energi där det går att applicera. Det gör beräkningarna så mycket enklare.

Eftersom energi är bevarad, och kan aldrig förstöras så gäller det att:

EP=EK=12mv2=mghE_P=E_K = \dfrac{1}{2}mv^2 = mgh, och vi har då inget beroende på massan.

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:18
Dracaena skrev:

När det handlar om kaströrelse med höjder och hastighet så brukar jag relatera det till energi. 

Du kan också räkna med de vanliga formlerna för kaströrelse, jag föredrar dock energi där det går att applicera. Det gör beräkningarna så mycket enklare.

Eftersom energi är bevarad, och kan aldrig förstöras så gäller det att:

EP=EK=12mv2=mghE_P=E_K = \dfrac{1}{2}mv^2 = mgh, och vi har då inget beroende på massan.

Okej, intressant. Men går det att använda sig av enbart likformigt accelerad rörelse (formlerna)?;

V=V0+at

s=V0*t+(at²)/2

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:20

Ja, det alternativa sättet är att beräkna s1s_1 och sedan s2s_2, men det är som du kan tänka dig mycket mer jobb.

Vi behöver inte ens räkna med energi, vi ser svaret direkt om vi kikar noga. Men klart, vill du köra på med formelrna för likformig accelration så funkar det utmärkt.

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:26
Dracaena skrev:

Ja, det alternativa sättet är att beräkna s1s_1 och sedan s2s_2, men det är som du kan tänka dig mycket mer jobb.

Vi behöver inte ens räkna med energi, vi ser svaret direkt om vi kikar noga. Men klart, vill du köra på med formelrna för likformig accelration så funkar det utmärkt.

Okej!

Men, hur gör jag det? Jag förstår att det är mycket jobb, då det anses vara en svår uppgift. Jag testade göra så här:

s1 = V0*t + (at²)/2

s2 = 4V0*t + at²/2 men at= V-V0, så det blir s2= 4V0*t + t(V-4V0)/2. Men då kommer jag fram till fel svar :/

Vad gör jag för fel?

 

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:34

Du måste beräkna tiden uttryckt i v0v_0

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:35
Dracaena skrev:

Du måste beräkna tiden uttryckt i v0v_0

Hur gör jag det?

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:38 Redigerad: 7 nov 2022 21:38

Använd att V=v0-gtV=v_0-gt, Vad är VV när vi når höjden hh?

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:44

Jag ber om ursäkt, men jag tror inte jag har någon aning om vad vi gör just nu. Känner mig usel

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:54

Plocka upp ett föremål, kasta den rakt upp, väd händer? 

Beskriva så tydligt du kan, jag hjälper dog starta:

Föremålet du kastar klassas upp med hastigheten v0v_0, varje moment föremålet är i luften så dämpas dess hastighet, vad händer sedan? 

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:55
Dracaena skrev:

Plocka upp ett föremål, kasta den rakt upp, väd händer? 

Beskriva så tydligt du kan, jag hjälper dog starta:

Föremålet du kastar klassas upp med hastigheten v0v_0, varje moment föremålet är i luften så dämpas dess hastighet, vad händer sedan? 

Tills den når sin maximala höjd, och faller sedan tillbaka igen med accelerationen g = 9.82m/s²

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:56

Bra! Den vänder ju på höjden hh, eller hur? 

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:56
Dracaena skrev:

Bra! Den vänder ju på höjden hh, eller hur? 

Ja.

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 21:57 Redigerad: 7 nov 2022 21:58

Precis i det momentet föremålet slutar att röra sig uppåt, momentet innan den faller ner och momentet den når maxhöjden hh vad är hastighet? 

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 21:58
Dracaena skrev:

Precis i det momentet föremålet slutar att röra sig uppåt, momentet innan den faller ner och momentet den når maxhöjden hh vad är hastighet? 

0, då den förblir i vila just i det momentet.

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 22:03

Precis. Detta ger att 

V=v0-gtV=v_0-gt, dvs sluthastigheten V=0V=0 ger:

t=v0gt=\dfrac{v_0}{g}

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 22:05
Dracaena skrev:

Precis. Detta ger att 

V=v0-gtV=v_0-gt, dvs sluthastigheten V=0V=0 ger:

t=v0gt=\dfrac{v_0}{g}

Ja precis

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 22:07

Byt nu ut tt mot detta i dina två ekvationer ovan och jämför s1s_1 och s2s_2

Anonym2005 449
Postad: 7 nov 2022 22:15
Dracaena skrev:

Byt nu ut tt mot detta i dina två ekvationer ovan och jämför s1s_1 och s2s_2

Jaha okej då vet jag! Tack så mycket!

Fermatrix 7841 – Fd. Medlem
Postad: 7 nov 2022 22:19

Ingen som helst fara. Lös den gräna också med energi så du får två olika perspektiv. 

Och självklart, om du inte får fram rätt svar eller något strular sig, säg till så kan vi försöka reda ut det. :)

Smaragdalena 80504 – Avstängd
Postad: 7 nov 2022 23:26

Man kan också använda formeln v02-v2 = 2as, där v = hastigheten i vändläget = 0, och s = höjden h. Om man löser ut h, får man h = v02/2a. Om man sedan kastar den andra stenen med hastigheten 4v0, blir den nya höjden h* = (4v0)2/2a = 16v02/2a = 16h.

Svara
Close