Konstansen a
Hur löser man de ???
Vad krävs för att ett ekvationssystem skall ha oändligt många lösningar?
Hur har du försökt själv? När har ett ekvationssystem oändligt många lösningar?
Smutstvätt skrev:Hur har du försökt själv? När har ett ekvationssystem oändligt många lösningar?
När båda har samma linje
Precis!
Alltså måste 8x=2ax och 4a+16=2a2 Förstår du varför?
Vad kan då a vara?
joculator skrev:Precis!
Alltså måste 8x=2ax och 4a+16=2a2 Förstår du varför?
Vad kan då a vara?
Nej varför? Jag kommer inte klarade att lösa de där😭
Du skrev att "båda har samma linje" vilket betyder att de måste ha samma ekvation.
Du har 2 ekvationer:
y=8x+4a+16
y=2ax+2a2
Om linjerna/ekvationerna skall vara lika måste
8x+4a+16 = 2ax+2a2
Detta går att lista ut men det finns ett trick som hjälper till:
Alla termer med x kan ju variera beroende på x så de måste vara lika i båda ekvationerna
(är du med på detta, det är grundläggande för denna lösning)
8x måste alltså vara lika med 2ax.
På samma sätt är alla termer utan x faktiskt konstanter. så 4a+16 måste vara lika med 2a2
Vi kan prata om hur man löser dessa 2 ekvationer men först måste du förstå hur vi fick fram dem.
joculator skrev:Du skrev att "båda har samma linje" vilket betyder att de måste ha samma ekvation.
Du har 2 ekvationer:
y=8x+4a+16
y=2ax+2a2Om linjerna/ekvationerna skall vara lika måste
8x+4a+16 = 2ax+2a2
Detta går att lista ut men det finns ett trick som hjälper till:Alla termer med x kan ju variera beroende på x så de måste vara lika i båda ekvationerna
(är du med på detta, det är grundläggande för denna lösning)
8x måste alltså vara lika med 2ax.På samma sätt är alla termer utan x faktiskt konstanter. så 4a+16 måste vara lika med 2a2
Vi kan prata om hur man löser dessa 2 ekvationer men först måste du förstå hur vi fick fram dem.
Bra början! Börja med ekvationen 8x = 2ax.
Subtrahera 2ax från båda sidor:
8x - 2ax = 0
Faktorisera vänsterledet:
2x*(4-a) = 0
Enligt nollproduktmetoden är då antingen 2x = 0 eller 4-a = 0.
Detta ska gälla för alla x, alltså måste det gälla att 4-a = 0, dvs att a = 4.
Kolla att a = 4 gör att ekvationerna är identiska.
Yngve skrev:Bra början! Börja med ekvationen 8x = 2ax.
Subtrahera 2ax från båda sidor:
8x - 2ax = 0
Faktorisera vänsterledet:
2x*(4-a) = 0
Enligt nollproduktmetoden är då antingen 2x = 0 eller 4-a = 0.
Detta ska gälla för alla x, alltså måste det gälla att 4-a = 0, dvs att a = 4.
Kolla att a = 4 gör att ekvationerna är identiska.
Så svaret är a=4 ?
Zahraa95 skrev:
Så svaret är a=4 ?
Två frågor:
- Förstod du hur jag kom fram till svaret a = 4?
- Har du kollat att de båda ekvationerna säger exakt samma sak (beskriver samma linje) om a = 4?
Du svarade inte på mina frågor. Här kommer en tredje fråga: Känner du till nollproduktmetoden?
Ja det vet jag
när produkten är =0 måste en av faktorer också vara =0
ska försöka lösa ut de
Zahraa95 skrev:Ja det vet jag
när produkten är =0 måste en av faktorer också vara =0
ska försöka lösa ut de
Ja det stämmer. Om en produkt är lika med 0 så måste åtminstone en av faktorerna vara lika med 0.
Du krånglar till det i onödan i dina uträkningar.
Den första ekvationen löser du helt rätt fram till
, men sen gör du någon konstig division med 2 som inte stämmer, se bild.
Istället kan du direkt efter din faktorisering till använda just nollproduktmetoden som ger att antingen är , dvs , eller så är , dvs . Eftersom ekvationerna ska gälla för alla så kan det inte gälla att hela tiden. Alltså måste hela tiden.
Då har du kommit fram till att för att linjerna ska vara parallella (dvs linjernas k-värden är samma) så måste . Och eftersom den andra ekvationen endast innehåller som obekant så kommer även den bara att ge dig ett värde på . Så du behöver inte ens lösa den.
Däremot ska du kontrollera om den ekvationen är uppfylld, för det betyder i så fall att även linjernas k-värden är desamma, vilket i sin tur innebär att linjerna är identiska och att ekvationssystemet då har oändligt antal lösningar.
Vi kollar:
Ekvationen är
Om så får vi att
VL
HL
VL=HL, vilket betyder att ekvationen är uppfylld.
- Är det lösning så?
Ja det är en korrekt uttäkning, men du bör även kunna i ord förklara vad du gör, varför och vad ditt resultat innebär.