Konens tröghetsmoment
jag har räknat ut tröghetssmomentet map Z. Men hur gör jag för x och y?
Byt till cylinderkoordinater. Avståndet till x-axeln ges då av (visa detta!).
D4NIEL skrev:Byt till cylinderkoordinater. Avståndet till x-axeln ges då av (visa detta!).
Aa okej, men varför ska vi ha avståndet till x-axeln?
är ett mått på hur trögt det är att rotera kroppen runt x-axeln.
Ju större avstånd, desto trögare blir det enligt formeln
är ju avståndet till rotationsaxeln och i det här fallet är rotationsaxeln x-axeln.
D4NIEL skrev:är ett mått på hur trögt det är att rotera kroppen runt x-axeln.
Ju större avstånd, desto trögare blir det enligt formeln
är ju avståndet till rotationsaxeln och i det här fallet är rotationsaxeln x-axeln.
Aha aa okej. Men hur fick du fram den formeln för avståndet? Alltså den i cylinderkoordinater
Pythagoras sats på en rätvinklig triangel till en punkt inuti konen.
Avståndet från origo till punkten är , det vinkelräta avståndet ned till x-axeln blir då, enligt pythagoras sats:
I cylinderkoordinater är
Tillägg: 29 sep 2024 11:34
Jag råkade visst räkna ut avståndet till y-axeln i bilden, men det är såklart samma sak.