komplexa tal fråga
Är det inte något med i² = -1.
eller är jag helt ute och cyklar ?.
Hur skulle du själv göra?
Laguna skrev:Hur skulle du själv göra?
just nu är det stopp i huvudet och jag får återkomma hur jag ska göra.för jag vet inte hur jag ska börja ?. :)
Börja med att titta på första steget. Vad är det någon tänker göra (för att få en reell nämnare)? Stämmer nämnaren i nästa steg?
Zined10 skrev:
just nu är det stopp i huvudet och jag får återkomma hur jag ska göra.för jag vet inte hur jag ska börja ?. :)
Det här är samma typ av uppgift som dina tidigare uppgifter.
Dvs den här. Och den här. Och den här.
Meningen är alltså inte att du själv ska utföra räkneoperationerna.
Istället är meningen att du ska läsa och förstå din kompis lösning och i det här fallet hitta det/de fel din kompis har gjort.
Yngve skrev:Zined10 skrev:just nu är det stopp i huvudet och jag får återkomma hur jag ska göra.för jag vet inte hur jag ska börja ?. :)
Det här är samma typ av uppgift som dina tidigare uppgifter.
Meningen är alltså inte att du själv ska utföra räkneoperationerna.
Istället är meningen att du ska läsa och förstå din kompis lösning och i det här fallet hitta det/de fel din kompis har gjort.
Jag ska ta fram reglerna och få fram var det har blivit fel någonstans
Zined10 skrev:
Jag ska ta fram reglerna och få fram var det har blivit fel någonstans
Du behöver inte krångla med några regler.
Det räcker med att du ser och förstår vad din kompis har gjort.
- Vid första likhetstecknet. Är det som står till vänster lika med det som står till höger?
- Vid andra likhetstecknet. Är det som står till vänster lika med det som står till höger?
- Vid tredje likhetstecknet. Är det som står till vänster lika med det som står till höger?
Och så vidare.
Jag tycker man behöver förstå vad kompisen borde ha gjort, vilket kan vara nära relaterat till vad man själv skulle ha gjort. Men jag kanske betraktar uppgiften för ambitiöst, om det räcker att peka på vilka ekvationer som inte stämmer.
För att besvara frågan räcker det med att hitta felet/felen. Men om man dessutom vill förklara hur kompisen troligtvis tänkte så kan det underlätta att själv lösa uppgiften på ett korrekt sätt.
Laguna skrev:Jag tycker man behöver förstå vad kompisen borde ha gjort, vilket kan vara nära relaterat till vad man själv skulle ha gjort. Men jag kanske betraktar uppgiften för ambitiöst, om det räcker att peka på vilka ekvationer som inte stämmer.
Jag kommer sitta och göra den och ha formelblad med mig. men jag måste äta lite mat och göra annat. Så kommer jag försöka att hitta felen och förklara varför
Zined10 skrev:Laguna skrev:Jag tycker man behöver förstå vad kompisen borde ha gjort, vilket kan vara nära relaterat till vad man själv skulle ha gjort. Men jag kanske betraktar uppgiften för ambitiöst, om det räcker att peka på vilka ekvationer som inte stämmer.
Jag kommer sitta och göra den och ha formelblad med mig. men jag måste äta lite mat och göra annat. Så kommer jag försöka att hitta felen och förklara varför
Jag tror jag har hittat ett fel och är det inte att det borde vara + istället för - i täljaren där det står 2(7-2i) eller ?.
Zined10 skrev:
Jag tror jag har hittat ett fel och är det inte att det borde vara + istället för - i täljaren där det står 2(7-2i) eller ?.
OK, och vad ska det då stå i nämnaren?
Yngve skrev:Zined10 skrev:Jag tror jag har hittat ett fel och är det inte att det borde vara + istället för - i täljaren där det står 2(7-2i) eller ?.
OK, och vad ska det då stå i nämnaren?
Jag tänker det borde stå en + och en minus tänker jag
Zined10 skrev:
Jag tänker det borde stå en + och en minus tänker jag
Kan du visa?
Yngve skrev:Zined10 skrev:Jag tänker det borde stå en + och en minus tänker jag
Kan du visa?
Nu gjorde jag något helt annorlunda men detta är felet
Du behöver att multipliciera med 7+2i båda täljaren och nämnaren.
Zined10 skrev:
Nu gjorde jag något helt annorlunda men detta är felet
Jag ser inte vad du skriver. Är det jag har ringat in i blått ett plustecken eller ett minustecken?
Yngve skrev:Zined10 skrev:Nu gjorde jag något helt annorlunda men detta är felet
Jag ser inte vad du skriver. Är det jag har ringat in i blått ett plustecken eller ett minustecken?
Minustecken, fast nu blir jag osäker på om det kanske ska vara plus istället
Om det är ett minustecken så har du multiplicerat täljaren med 7+2i och nämnaren med 7-2i.
Då är det som står till vänster om första likhetstecknet inte lika med det som står till höger.
Om det är ett plustecken så har du förlängt bråket med 7+2i och då stämmer likheten.
Yngve skrev:Om det är ett minustecken så har du multiplicerat täljaren med 7+2i och nämnaren med 7-2i.
Då är det som står till vänster om första likhetstecknet inte lika med det som står till höger.
Om det är ett plustecken så har du förlängt bråket med 7+2i och då stämmer likheten.
Jag visar dig istället :)
Yngve skrev:Om det är ett minustecken så har du multiplicerat täljaren med 7+2i och nämnaren med 7-2i.
Då är det som står till vänster om första likhetstecknet inte lika med det som står till höger.
Om det är ett plustecken så har du förlängt bråket med 7+2i och då stämmer likheten.
Kompisen tänker förlänga med nämnarens konjugat, men gör två fel:
1. Kompisen förlänger med 7-2i när det borde vara 7 + 2i
2. Kompisen använder konjugatregeln på nämnaren, när det borde vara en kvadreringsregel (fast i så fall skulle inte nämnaren ha blivit reell).