Kollision
Hej, vad menar de här att komponenterna av hastigheten som är parallella med planet är opåverkad. Vx komposanten är också pallarell med x-axeln så hur kan det bara att hastigheten i denna rikningen påverkas men inte i Vy ? Om man komposan uppdelar VA så är Vy parallel med xy-pallanet och y-axeln. Kan någon förklara det här.
I am Me skrev:Hej, vad menar de här att komponenterna av hastigheten som är parallella med planet är opåverkad.
Hastigheten parallell med "plane of impact" är oförändrad.
Det är väl inget konstigt med det? Ta en boll och låt den studsa mot golvet (eller mot en vägg) under en vinkel. Förutom att det kan bli spinn är den horisontella hastigheten oförändrad.
(Skälet är att rörelsemängden i den riktningen är oförändrad när det inte finns en kraft i den horisontella riktningen.)
Det var just det som jag inte har fattat
Om jag har förstått det rätt, y-axeln i det här fallet är planet som påverkas av kollisionen och eftersom hastigheternas komposant i y riktningen dvs Vy är parallell med den påverkade planet(y-axeln), därför Vy ändras inte.
I am Me skrev:Om jag har förstått det rätt, y-axeln i det här fallet är planet som påverkas av kollisionen
Planet påverkas inte. Planet är en matematisk konstruktion som man ritar vinkelrätt på förbindelselinjen mellan båda bollar, genom kontaktpunkten vid kollisionen.
Tack Pieter !