5 svar
43 visningar
I am Me behöver inte mer hjälp
I am Me 711
Postad: 26 maj 2023 20:10

Kollision

Hej, vad menar de här att komponenterna av hastigheten som är parallella med planet är opåverkad. Vx komposanten är också pallarell med x-axeln så hur kan det bara att hastigheten i denna rikningen påverkas men inte i Vy ? Om man komposan uppdelar VA så är Vy parallel med xy-pallanet och y-axeln. Kan någon förklara det här. 

 

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 26 maj 2023 20:20 Redigerad: 26 maj 2023 20:22
I am Me skrev:

Hej, vad menar de här att komponenterna av hastigheten som är parallella med planet är opåverkad.  

Hastigheten parallell med "plane of impact" är oförändrad.

Det är väl inget konstigt med det? Ta en boll och låt den studsa mot golvet (eller mot en vägg) under en vinkel. Förutom att det kan bli spinn är den horisontella hastigheten oförändrad.

(Skälet är att rörelsemängden i den riktningen är oförändrad när det inte finns en kraft i den horisontella riktningen.)

I am Me 711
Postad: 26 maj 2023 20:37

Det var just det som jag inte har fattat

I am Me 711
Postad: 26 maj 2023 20:41

Om jag har förstått det rätt, y-axeln i det här fallet är planet som påverkas av kollisionen och eftersom hastigheternas komposant i y riktningen dvs Vy är parallell med den påverkade planet(y-axeln), därför Vy ändras inte. 

Pieter Kuiper 8033 – Avstängd
Postad: 26 maj 2023 20:45 Redigerad: 26 maj 2023 20:46
I am Me skrev:

Om jag har förstått det rätt, y-axeln i det här fallet är planet som påverkas av kollisionen  

Planet påverkas inte. Planet är en matematisk konstruktion som man ritar vinkelrätt på förbindelselinjen mellan båda bollar, genom kontaktpunkten vid kollisionen.

I am Me 711
Postad: 26 maj 2023 20:48

Tack Pieter !

Svara
Close