11 svar
93 visningar
Plugga12 895
Postad: 14 aug 17:24

kinetiska energin

 

Hej!

I uppgift A förstår jag inte varför T2 är lika med noll, det vill säga varför den kinetiska energin är noll. Jag förstår ju att den är noll vid startpunkten då massan släpps från vila. Jag förstår också att vi maximal fjäderkompression är också hastigheten =0 vilket och således T=0 

JohanF Online 4874 – Moderator
Postad: 14 aug 17:58 Redigerad: 14 aug 17:59

Hej!

Men T2 gäller väl vid maximal kompression, dvs vid vändpunkten. Eller missuppfattar jag din fråga.

Plugga12 895
Postad: 14 aug 18:13
JohanF skrev:

Hej!

Men T2 gäller väl vid maximal kompression, dvs vid vändpunkten. Eller missuppfattar jag din fråga.

Mmm, jag tror att jag har bildat fel uppfattningar.

Om vi börjar med första frågan. 

Varför är T2=0 i uppgift a? 

Ture 10094 – Livehjälpare
Postad: 14 aug 18:31

om T betecknar den kinetiska energin så är den 0 när kroppen står still (mv2/2) och det gör den vid startpunkten och när fjädern är som mest hoppressad.

Kroppen accelererar utmed planet för att bromsas in när den träffar fjädern, så småningom kommer den att stanna upp och därefter börja pressas uppåt igen av fjäderkraften.

Plugga12 skrev:
JohanF skrev:

Hej!

Men T2 gäller väl vid maximal kompression, dvs vid vändpunkten. Eller missuppfattar jag din fråga.

Mmm, jag tror att jag har bildat fel uppfattningar.

Om vi börjar med första frågan. 

Varför är T2=0 i uppgift a? 

Låt oss istället börja med det du förstår. Du skriver i TS att

Jag förstår också att vi maximal fjäderkompression är också hastigheten =0 vilket och således T=0 

Förstår du detta?

Plugga12 895
Postad: 14 aug 20:42
JohanF skrev:
Plugga12 skrev:
JohanF skrev:

Hej!

Men T2 gäller väl vid maximal kompression, dvs vid vändpunkten. Eller missuppfattar jag din fråga.

Mmm, jag tror att jag har bildat fel uppfattningar.

Om vi börjar med första frågan. 

Varför är T2=0 i uppgift a? 

Låt oss istället börja med det du förstår. Du skriver i TS att

Jag förstår också att vi maximal fjäderkompression är också hastigheten =0 vilket och således T=0 

Förstår du detta?

Ja, jag förstår att vid maximal fjäderkompression är också hastigheten =0 vilket och således T2=0.  

Plugga12 895
Postad: 14 aug 20:56
Ture skrev:

om T betecknar den kinetiska energin så är den 0 när kroppen står still (mv2/2) och det gör den vid startpunkten och när fjädern är som mest hoppressad.

Kroppen accelererar utmed planet för att bromsas in när den träffar fjädern, så småningom kommer den att stanna upp och därefter börja pressas uppåt igen av fjäderkraften.

Det förstår jag helt och hållet. Det som förvirrar mig är att de anger att de vill ha en lutning när förskjutningen är lika med L/2 Hur ska jag veta att vid L/2 har vi maximal fjäderkompression?

JohanF Online 4874 – Moderator
Postad: 14 aug 21:12 Redigerad: 14 aug 21:14

I uppgifttexten står det att vagnen vänder när fjädern är maximalt ihoptryckt. I fråga a ska man anta att maximal ihoptryckning är L/2. 

Dvs,

- vagnens position för maximal ihoptryckning av fjädern

- vagnens position när fjädern är ihoptryckt L/2

- och vagnens position när den vänder

Är alla samma position.

Planets lutning ger hur mycket vagnen har tappat i lägesenergi vid vändläget, jämfört med den lägesenergi som vagnen hade där den släpptes.

Hänger du med?

Plugga12 895
Postad: 15 aug 09:25 Redigerad: 15 aug 09:27
JohanF skrev:

I uppgifttexten står det att vagnen vänder när fjädern är maximalt ihoptryckt. I fråga a ska man anta att maximal ihoptryckning är L/2. 

Dvs,

- vagnens position för maximal ihoptryckning av fjädern

- vagnens position när fjädern är ihoptryckt L/2

- och vagnens position när den vänder

Är alla samma position.

Planets lutning ger hur mycket vagnen har tappat i lägesenergi vid vändläget, jämfört med den lägesenergi som vagnen hade där den släpptes.

Hänger du med?

Nu förstår jag uppgift A och lyckades lösa den, tack.

Men nu strular det med uppgift B också. Min friläggning ser ut så här, vilket inte stämmer med facit 

 

EDIT: jag förstår att allt x-led  skulle vara lika med m.a, men inte i det fallet då a=0. 

facit: 

Ture 10094 – Livehjälpare
Postad: 15 aug 12:22 Redigerad: 15 aug 12:23

Du har ritat vinkeln alfa på fel ställe jämfört med uppgiftens ritning i ditt första inlägg. 

Med ursprungsdefinitionen blir mgs komposant mot fjädern mgsin(alfa) som ska vara lika med fjäderkraften, kx då accelerationen är 0.

Plugga12 895
Postad: 15 aug 13:31
Ture skrev:

Du har ritat vinkeln alfa på fel ställe jämfört med uppgiftens ritning i ditt första inlägg. 

Med ursprungsdefinitionen blir mgs komposant mot fjädern mgsin(alfa) som ska vara lika med fjäderkraften, kx då accelerationen är 0.

Skulle du kunna förklara ev. ritta hur du kunde se rätt ställe på vinkel alfa? 

Ture 10094 – Livehjälpare
Postad: 15 aug 14:52

Så här är alfa definierad i inlägg 1

dvs som vinkeln mellan planet och horisonten

 

Så här har du definierat vinkeln i din lösning av B uppgiften

dvs vinkeln mellan planet och lodlinjen, därför får du fel

Svara
Close