Kemisk beräkning
Hej!
Jag har svårt med att förstå hur det allra sista steget av de 2 uppgifterna ska beräknas.
Uppgift 22) ——
Andra uppgiften)
Uträkningen för den uppgiften är Det jag inte förstår är sista steget av uträkningen. Både uppgift 22 och den andra uppgiften har ett utbyte. Jag förstår hur jag ska beräkna massan,balansera reaktionsformeln. Men sista steget är olika för de uppgifterna.
I uppgift 22) så tar man massan i gram * utbytet %
i andra uppgiften tar man) x* utbytet i%=massan i gram.
Varför är gör man på det sättet?
I uppgift 22) tar man 0,75*2,0*10^3 * 59g/mol.
I uppgift ”2”/andra uppgiften) tar man x*0,72=47545g
Varför tar man inte bara den beräknade massan * det procentuella utbytet i både uppgifterna? Varför gör man på olika sätt? / räknar på olika sätt?
I det ena fallet vet man hur mycket det skulle bildas om utbytet var 100 %, men eftersom utbytet bara är 75 % får man ut en mindre mängd än man "borde"
I det andra fallet vet man hur mycket man behöver för att det skulle bildas tillräckligt mycket om utbytet hade varit 100 %, men eftersom utbytet bara är 72 % behöver man pytsa in mer utgångsmaterial än vad som "skulle ha behövts".
Om du vill ha en matematisk förklaring kan vi införa beteckningarna r = reaktanter, u = utbyte och p=produkter. I båda fallen har du sambandet r*u = p. I det första fallet har du värdet på r och u och vill beräkna p. I det andra fallet har du värdet på p och u och vill beräkna r.
Hur skulle man kunna sätta in talen i den matematiska formel r*u=p? Jag vet att reaktanter är ämnena från början, produkt är ämnet som bildas. U står för procentuella utbytet.
Hur skulle jag kunna Använda mig av formeln i uppgift 22 (tillexempel)? Skulle uppskattas om du kunde visa hur man kan sätta in siffrorna i formeln för att jag ska kunna förstå hur man använder själva formeln.
——-
Hur lyckades du tolka den informationen av frågan? Är det meningen ”nickel kan framställas” som du menar?
I det ena fallet vet man hur mycket det skulle bildas om utbytet var 100 %, men eftersom utbytet bara är 75 % får man ut en mindre mängd än man "borde"
I andra uppgiften står det ”hur många g järnsulfat måste vi utgå ifrån”
I det andra fallet vet man hur mycket man behöver för att det skulle bildas tillräckligt mycket om utbytet hade varit 100 %, men eftersom utbytet bara är 72 % behöver man pytsa in mer utgångsmaterial än vad som "skulle ha behövts".”
solskenet skrev:Hur skulle man kunna sätta in talen i den matematiska formel r*u=p? Jag vet att reaktanter är ämnena från början, produkt är ämnet som bildas. U står för procentuella utbytet.
Hur skulle jag kunna Använda mig av formeln i uppgift 22 (tillexempel)? Skulle uppskattas om du kunde visa hur man kan sätta in siffrorna i formeln för att jag ska kunna förstå hur man använder själva formeln.
——-
Hur lyckades du tolka den informationen av frågan? Är det meningen ”nickel kan framställas” som du menar?
I det ena fallet vet man hur mycket det skulle bildas om utbytet var 100 %, men eftersom utbytet bara är 75 % får man ut en mindre mängd än man "borde"
I andra uppgiften står det ”hur många g järnsulfat måste vi utgå ifrån”
I det andra fallet vet man hur mycket man behöver för att det skulle bildas tillräckligt mycket om utbytet hade varit 100 %, men eftersom utbytet bara är 72 % behöver man pytsa in mer utgångsmaterial än vad som "skulle ha behövts".”
Det var nog lite dumt valda variabler. Blir det bättre så här:
I båda fallen gäller det att mteoretiskt * utbyte = mverkligt. I det första fallet vet man hur många kg nickel som kan framställas teoretiskt (även om man inte har multiplicerat ihop siffrorna), d v s mteoretiskt och vill veta hur mycket som verkligen kan bildas, d v s mverkligt. Vi får 118kg*0,75 = x.
I det andra fallet vet man hur mycket järnsulfat man behöver för att kunna göra lagom mycket järnoxid, d v s man vet mverklig Man får x*0,72 = 47,5.
Utbytet är alltid mindre än (eller teoretiskt sett lika med) 100 %. Om man vet hur mycket man hade från början, kommer man att få mindre. Om man vet hur mycket man behöver ha, måste man skaffa mer för att det skall bli tillräckligt mycket.
Hur kan man skilja mellan m(teoretiskt) och m(verklig)?
solskenet skrev:Hur kan man skilja mellan m(teoretiskt) och m(verklig)?
I uppgiften med Falu Rödfärg var det kanske inte riktigt bra ord, de heller. Där skulle det funka bättre med mbehövs och mönskad. Det gäller alltså att kunna läsa innantill och kunna tyda frågan.
Det här är min uträkning till Falu rödfärg uppgiften. Men, den blåa markerade massan (järnsulfat). Är det teoretisk eller verklig massa? Hur ska man kunna tyda det? Finns det någon teknik?
Om utbytet hade varit 100 % skulle det ha räckt med 47,5 kg, men nu är det bara 72 % av råvaran som verkligen blir till järn(III)oxid. Det går alltså åt mera råvara än i idealfallet.
Som jag skrev tidigare är teoretisk massa inte något jättebra variabelnamn i det här fallet.
Problemet är hur man ska kunna tolka uppgiften. I uppgiften som handlar om Falu röd färg är uppgiften formulerad på ett sätt som tyder på att man inte vet hur många g som behövs. I uppgift 22, är frågan formulerat på ett sätt som tyder på att man vet hur mycket nickel som kan framställas.. Det här är den enda skillnaden jag lyckats se mellan frågorna
Det är precis den skillnaden du behöver se. I den Falu Rödfärg-uppgiften vet du hur många kg du vill ha ut, d v s du vet värdet på B i A*u=B där A är "hur många kg man stoppar in" och B är "hur många kg man får ut". I nickel-uppgiften vet du hur mycket det skulle ha blivit om utbytet var 100 %, d v s A i ekvationen.